Sover Bild: Ingemar Lindewall/Johnér

Tipsen som kan hjälpa dig med dina sömnproblem

10 tips som hjälper dig få en god nattsömn

En god sömn kan göra underverk för kropp och själ. Men stress och press i livet kan göra att vi inte får den välbehövliga sömn som vi behöver. Här får du tips om vad du själv kan göra för en bättre sömn.

Publicerad 2015-09-21 | Senast ändrad 2015-02-11 | Vardagspuls

Händer det att du vaknar en timme innan klockan ringer? Eller ligger du vaken och vrider och vänder dig natten lång?
Det är svårt att tvinga kroppen att sova. Men det du kan försöka göra är att skapa rutiner som ger bättre förutsättningar för god sömn. Vardagspuls har samlat sömnforskarnas bästa tips. 

  1. Följ din egen kroppsklocka
    Är du morgonmänniska eller kvällsmänniska? Låt detta också styra dina sovtider – om du har möjlighet så klart – och försök att sova på tider som passar din egen kroppsklocka.
  2. Se till att vistas i dagsljus
    Dagsljuset ställer in vår kroppsklocka. Vill du somna tidigare på kvällen ska du försöka få en dos dagsljus före lunchtid. Vill du istället vara vaken längre ska du se till att få mycket dagsljus senare på eftermiddagen.
  3. Se till att ha regelbundna vanor
    Regelbundenhet hjälper kroppsklockan. Försök att gå och lägga dig och stiga upp vid ungefär samma tid varje dag – även på helgerna.
  4. Spendera lagom tid i sängen
    Vi människor har ett behov av att sova mellan 6 och 9 timmar per dygn. För att sova riktigt bra ska vi heller inte sova mer än vad vi behöver. Så försök uppskatta hur många timmars sömn som är lagom för dig och se till att få det – men inte mer. Kliv upp direkt och somna inte om.
  5. Korta sömnen för att återfå balansen
    Om du har sovit lite länge en natt kan det bli svårare att somna natten efter. Får man en väldig obalans i sitt sovande på detta sätt kan man prova sova lite för kort tid varje natt i en vecka. Då kommer den fysiska sömndriften också att bli starkare och du kommer att sova djupare. Efter ett tag kan man sedan förlänga sin sömn till normal sömnlängd.
  6. Motionera mera
    Lågintensiv motion och olika typer av aktivitet under dagtid bidrar till god sömn. En kort promenad är bättre än inget alls!
  7. Hitta lugnet inombords
    Till och från i livet så händer saker, både positiva och negativa, som gör att vi tänker och funderar mycket även på natten. Dessa oroliga tankar stör vår sömn, så försök att koppla bort din oro under natten (då du troligen ändå inte kan göra något åt problemet).
  8. Avstå från koffein och alkohol
    Koffein och alkohol stör sömnen. Prova att skära ner eller helt vara utan dem under en tid och se om det får effekt på din sömn.
  9. Svalt i sovrummet
    De bästa förutsättningarna för en god sömn får du i ett mörkt, tyst och svalt sovrum.

    Källa: Stressforskningsinstitutet vid Stockholms Universitet

Sömntabletter – tänk på det här

Om du har svåra sömnproblem eller om du utvecklat ett beroende av sömntabletter är det viktigt att du söker professionell hjälp så snart som möjligt. Det menar Vardagspuls expert, överläkaren Anders Hansen.
– Det generella tipset är att man ska gå till sin husläkare som i sin tur kan hjälpa en vidare till beroendeklinik. Det finns många sömntabletter som inte är beroendeframkallande, så tillsammans med en läkare kan man sortera ut de farliga, säger Anders Hansen.