Bild: Ingemar Lindewall/Johnér

Tipsen som kan hjälpa dig med dina sömnproblem

10 tips som hjälper dig få en god nattsömn

En god sömn kan göra underverk för kropp och själ. Men stress och press i livet kan göra att vi inte får den välbehövliga sömn som vi behöver. Här får du tips om vad du själv kan göra för en bättre sömn.

Publicerad 2015-09-21 | Senast ändrad 2015-02-11 | Vardagspuls

Händer det att du vaknar en timme innan klockan ringer? Eller ligger du vaken och vrider och vänder dig natten lång?
Det är svårt att tvinga kroppen att sova. Men det du kan försöka göra är att skapa rutiner som ger bättre förutsättningar för god sömn. Vardagspuls har samlat sömnforskarnas bästa tips. 

1. Följ din egen kroppsklocka

Är du morgonmänniska eller kvällsmänniska? Låt detta också styra dina sovtider – om du har möjlighet så klart – och försök att sova på tider som passar din egen kroppsklocka.

2. Se till att vistas i dagsljus

Dagsljuset ställer in vår kroppsklocka. Vill du somna tidigare på kvällen ska du försöka få en dos dagsljus före lunchtid. Vill du istället vara vaken längre ska du se till att få mycket dagsljus senare på eftermiddagen.

3. Se till att ha regelbundna vanor

Regelbundenhet hjälper kroppsklockan. Försök att gå och lägga dig och stiga upp vid ungefär samma tid varje dag – även på helgerna.

4. Spendera lagom tid i sängen

Vi människor har ett behov av att sova mellan 6 och 9 timmar per dygn. För att sova riktigt bra ska vi heller inte sova mer än vad vi behöver. Så försök uppskatta hur många timmars sömn som är lagom för dig och se till att få det – men inte mer. Kliv upp direkt och somna inte om.

5. Korta sömnen för att återfå balansen

Om du har sovit lite länge en natt kan det bli svårare att somna natten efter. Får man en väldig obalans i sitt sovande på detta sätt kan man prova sova lite för kort tid varje natt i en vecka. Då kommer den fysiska sömndriften också att bli starkare och du kommer att sova djupare. Efter ett tag kan man sedan förlänga sin sömn till normal sömnlängd.

6. Se till att vara avslappnad

Om du är du spänd, uppe i varv eller stressad kan det vara svårt att somna. Försök att lära dig någon form av avslappningsteknik så att du är tillräckligt avslappnad när du går och lägger dig.

7. Motionera mera

Lågintensiv motion och olika typer av aktivitet under dagtid bidrar till god sömn. En kort promenad är bättre än inget alls!

8. Hitta lugnet inombords

Till och från i livet så händer saker, både positiva och negativa, som gör att vi tänker och funderar mycket även på natten. Dessa oroliga tankar stör vår sömn, så försök att koppla bort din oro under natten (då du troligen ändå inte kan göra något åt problemet).

9. Avstå från koffein och alkohol

Koffein och alkohol stör sömnen. Prova att skära ner eller helt vara utan dem under en tid och se om det får effekt på din sömn.

10. Svalt i sovrummet

De bästa förutsättningarna för en god sömn får du i ett mörkt, tyst och svalt sovrum.

Källa: Stressforskningsinstitutet vid Stockholms Universitet

Sömntabletter – tänk på det här

Om du har svåra sömnproblem eller om du utvecklat ett beroende av sömntabletter är det viktigt att du söker professionell hjälp så snart som möjligt. Det menar Vardagspuls expert, överläkaren Anders Hansen.
– Det generella tipset är att man ska gå till sin husläkare som i sin tur kan hjälpa en vidare till beroendeklinik. Det finns många sömntabletter som inte är beroendeframkallande, så tillsammans med en läkare kan man sortera ut de farliga, säger Anders Hansen. 

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.