Knepet som gör att du somnar snabbt Bild: Johnér

Knepet som kan hjälpa dig att somna på 60 sekunder

Sömnlös? Dags att testa detta!

Blev det ännu en natt när du låg och vände och vred dig utan att lyckas somna?
Ta hjälp av ett knep som sömnexperten hävdar både ger bättre sömn och ett lugnare sinnelag.

Publicerad 2015-06-23 | Senast ändrad 2017-06-12 | Vardagspuls

Bästsäljande amerikanske författaren och professorn Andrew Weil har skapat en andningsteknik som ska få dig att somna på 60 sekunder. Den kräver viss övning (Weil hävdar att den får bäst effekt när den utövas två gånger om dagen i två månaders tid) men den kan utföras precis var som helst.

4-7-8-tekniken, som den kallas, har rönt internationell uppmärksamhet och ska även hjälpa utövaren att kontrollera ilska.

När du gör 4-7-8-tekniken är det bäst om du sitter rak i ryggen, enligt Andrew Weil.

Så här gör du den, steg för steg:

  1. Andas ut ordentligt genom munnen med ett susande ljud.
  2. Stäng munnen och andas in samtidigt som du i tankarna räknar till 4.
  3. Håll andan medan du räknar till 7.
  4. Andas ut hela vägen genom munnen med ett susande ljud, samtidigt som du räknar till 8.
  5. Det var ett andetag. Andas in igen och upprepa proceduren ytterligare tre gånger, så att du gör övningen sammanlagt fyra gånger. 

Källa: The Independent