En glad gammal kvinna Bild: Mostphotos

Låt inte Blue Monday bli årets deppigaste dag

9 tips som lyfter en grå tillvaro

Julen har dansats ut, vädret är grått och kallt och plånboken är tunn. Det är klart att vem som hest kan känna sig lite deppig så här års. Men låt inte årets deppigaste dag bli just deppig och gör något bra av den här dagen i stället. Vi har knepen!

Publicerad 2018-01-12 | Vardagspuls

Man kan ju tycka att det är onödigt att överhuvudtaget skriva om årets deppigaste dag ”Blue Monday” men nu när den finns så tycker vi på Vardagspuls att det är ett utmärkt tillfälle att skriva om roliga saker du kan göra i stället.

”Blue Monday”, som infaller den tredje måndagen i januari, grundar sig på en ekvation som psykologen Cliff Arnall kom fram till 2005. Arnall ska, genom att ha tagit hänsyn till bland annat vädret, ekonomiska skulder och brutna nyårslöften, kommit fram till att just denna dag är årets deppigaste.

Sedermera har ekvationen mötts av kritik och det hela tycks snarare handla om en PR-kupp.

Hur som helst vill vi på Vardagspuls att du ska få en riktigt fin dag i dag, därför bjuder vi på nio tips som förhoppningsvis hjälper till att förgylla din januarimåndag.

1. Bjud över en vän på middag

Mat behöver inte vara dyr för att det ska smaka bra! Med lite fantasi går det att få till en riktigt härlig måndagsmiddag som inte gör några större hål i plånboken. Duka fint och tänd levande ljus eller ät i soffan framför tv:n och kolla en bra serie eller film.
Tips på budgetmat med lyxkänsla hittar du här

2. Fixa ditt eget hemma-spa

Du behöver inte handla skönhetsprodukter eller besöka dyra salonger för att få till den där lyxiga spa-känslan. Gör ditt eget hemma-spa. Börja med att titta vad du har i skafferiet!
Här hittar du allt du behöver för ditt eget hemma-spa

3. Kör ett roligt träningspass hemma

Gymkort är dyra och kvälljogging utomhus är inte särskilt lockande så här års. Slå på din favoritmusik, röj undan i vardagsrummet, klä på dig träningskläderna och kör hårt!
Här tipsar träningsexperten Leila Söderholm om effektiva övningar du kan göra där hemma

4. Läs en bra bok

Fick du några böcker i julklapp som du inte hunnit läsa än? Läs! Att läsa kan få dig att komma ner i varv, dessutom kan läsningen få dig att glömma bekymmer. Inga böcker i julklapp? Besök ett bibliotek. Det är ju helt gratis!
Därför är böcker så avstressande

5. Baka ett gott bröd

Doften av hembakt slår det mesta. Baka ditt eget bröd, brygg en kanna te och njut av det nygräddade brödet med en skiva ost och smör som smälter. Recept på supersnabbt fruktbröd hittar du här

6. Ta en promenad på lunchen

 

Trots att vi går mot ljusare tider märker vi knappt av det än och när det är som ljusast utomhus sitter vi oftast inne. Ta en promenad på lunchen och tanka lite ny energi och D-vitamin. Ta med dig en kollega, vän eller njut av en stund tillsammans med dig själv.
Därför är en kort promenad så effektiv

7. Spela ett roligt spel med familjen eller vännerna

Samla ihop familjen eller vännerna till kvällen och spela något av era favoritspel. Det finns alltid något som passar alla. Brist på fantasi?
Här tipsar Hillevi Wahl om roliga spel

8. Bjud kollegor eller vänner på fika

Visst är det mysigt att bli bjuden på fika men visst känns det minst lika bra att bjuda någon annan? Att bjuda kollegorna eller vännerna på fika behöver inte bli en dyr historia. Billigt och gott fikabröd går att hitta på de flesta ställen. Dessutom är det tanken som räknas.

9. Kryp upp i soffan och se en bra film

Unna dig en helkväll i soffan framför en bra film eller tv-serie. Släck lyset, tänd ljus och kryp ner under en varm filt. Vill du snacksa på något gott samtidigt hittar du recept på lite nyttigare snacks här.

Tack för inspirationen hälsoliv.se