Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå

– i dag är hon expert på stress och utmattning

Efter att ha drabbats av en svår utmattning i arbetet bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne. I dag arbetar hon som stressterapeut och hjälper till att förebygga utbrändhet på arbetsplatser.
– Vi måste bli bättre på att fråga hur kollegorna mår, säger hon.

Publicerad 2016-05-12 | Vardagspuls

För 14 år sedan var Malin Hägglöf helt hjälplös. Hennes balanssinne var satt ur spel och därför kunde hon inte gå utan hjälp. Hon låg hemma i sängen med svår muskelvärk och eksem. Under två månader sov hon nästan dygnet runt. När det var som värst fick hon hjärtklappning, ångest och trodde att hon skulle dö. Orsaken: hon var utmattad efter att ha pressat sig själv för hårt under en lång tid.

Malin var verksamhetschef på ett IT-företag i början på 2000-talet precis när IT-bubblan sprack. Det resulterade i organisationssvårigheter och oroliga arbetsdagar.

– Under två och ett halvt år höjde jag ribban mer och mer. Till slut var jag så nära att trilla över gränsen att jag inte kunde prioritera längre. Allting upplevdes som lika viktigt att göra – och det var då jag föll, berättar hon.

Inre press

Det var inte orimlig arbetsbelastning eller långa dagar som gjorde att Malin blev utbränd, har hon förstått i efterhand. Inte heller hade hon en slavdrivare till chef eller okänsliga kollegor. Hennes chef hade ingen aning om hur man hanterade en utmattning men gjorde ändå så gott han kunde. Nej, framför allt var det hennes egna press på sig själv, den som kom inifrån, som gjorde att hon till slut knäcktes. Malin tror att det är en vanlig orsak till utmattning.

– Jag hade svårt att be om hjälp och ville göra allt själv. Det handlade om att jag ville bevisa för mig själv och alla andra att jag kunde. Det är ofta människor med sådana egenskaper som trillar dit, säger hon.

Malin var sjukskriven i två och ett halvt år för sin utmattning. För att komma undan sina problem blev hon tvungen att byta jobb. Hon hittade en liknande position som den hon haft innan fast på ett annat företag.

– Är du en högpresterande person kan det vara svårt att hitta balansen för att långsamt börja på samma jobb igen. Man förväntas vara en viss person, eller känner det själv i alla fall. Den jag varit kunde jag inte vara längre. Jag blev tvungen att hitta ett nytt sätt att vara på även fast jag är samma person, ett nytt sätt att hantera vardagen, förklarar Malin Hägglöf.

Arbetsgivarens ansvar

Hur kunde hon få så extrema symptom på grund av stress? För att förstå vad som hänt henne psykiskt och fysiskt, och framför allt för att kunna hantera det, ägnade Malin ett år till att läsa till stressterapeut. I dag jobbar hon med att hjälpa både privatpersoner och företag att hantera stress. Hon håller föredrag, workshops och jobbar med coachning och handledning. Utmattning på grund av arbetet är ett växande problem, så det finns mycket att göra.

– Det handlar om effektivisering, att organisationer blir för slimmade så att få människor gör många människors jobb. Men också att vi har det tufft i den tekniska stormen som drar fram. Vi är uppkopplade hela tiden och bombarderas av information, färger och former. Våra kroppar och huvuden har inte hängt med i den utvecklingen, säger Malin Hägglöf.

Ny lag

Från den 31 mars i år har vi nya föreskrifter i arbetsmiljölagen i Sverige där det ställs krav på att företagen har en handlingsplan för att hantera stress på arbetsplatsen.

Enligt Malin har arbetsgivarna ett stort ansvar i att hitta arbetstoppar och kapa dem, utbilda och kompetenshöja de anställda så att de kan sköta sina uppgifter mer effektivt och med mindre stress och kanske framför allt i att fördela arbetet jämnt till de anställda. Men det finns också saker du kan göra för att hjälpa en kollega i nöd – även om det kan kännas jobbigt.

– Det är viktigt att fråga hur kollegorna mår. Det är lite svenskt att inte våga trampa in på någon annans revir men det är bättre att bry sig och fråga i all välmening. Dessutom är det viktigt att stå på sig och inte nöja sig med standardfraser som "det går bra", säger hon och fortsätter.

– Ju mer stressad någon är desto mer irriterad kan den bli. Då är det viktigt att omgivningen inte backar utan klampar in och tar lite plats. Säg att du har sett att personen är stressad och fråga vad den behöver hjälp med.

Stressterapeutens tips – så undviker du utmattning

  1. Lyssna på din kropp. Symptom på utmattning kan vara muskelvärk i nacke och skuldror, huvudvärk, sömnbrist eller väldig trötthet, ovanligt stor eller liten aptit, eksem eller att du är irriterad och har kort stubin.
  2. Se till att få sömn. Tillräckligt med sömn är absolut nödvändigt för din återhämtning, så det är viktigt att gå och lägga sig i tid och att söka hjälp om du har svåra sömnproblem.
  3. Ät hyfsat vettigt. Blir det mycket snabbmat framför datorn blir du tröttare och stressen ökar. Använd lunchen till vila från arbetet när du kan.
  4. Ta pauser från jobbet med jämna mellanrum. Hämta kaffe, gå en kort promenad, sätt dig i ett tomt rum och andas ut några minuter.
  5. Ta hjälp av kollegor. Många av de som drabbas av utmattning är sådana som vill klara allt själv. Våga be om hjälp när du behöver det för att minska på arbetsbelastningen.
  6. Be om uppskov. Hinner du inte med? Be om att få mer tid på dig. Kanske är det inte ditt fel, utan tidsschemat som faktiskt inte är anpassat till arbetsbördan.
  7. Träna! Kroppens fysiska kvalitet hjälper dig att orka med arbetet. Att träna och bygga upp kroppen kan göra dig piggare vilket resulterar i att stressnivån minskar.
  8. Planera din återhämtning. Bäst är om du gör din återhämtning till en rutin. Till exempel att du går ut med hunden lite längre varje dag eller springer ner till vattnet och sätter dig och funderar ett tag. Återhämtning behöver inte vara fysisk vila. Om du har svårt att få in det som en naturlig del av din vardag: avsätt tid för den och skriv in det i kalendern.

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.