Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om att göra enkla meditationsövningar Bild: Moa Alexandersson

Minska julstressen med rogivande meditation

PT-Leila: ”Låt varje kroppsdel slappna av”

December är en månad då de flesta av oss upplever en enorm stress och press. Vardagspuls träningsexpert Leila Söderholm tipsar om hur du enkelt kan slappna av med rogivande meditationsövningar.

Publicerad 2016-12-06 | Leila Söderholm

Mingel och fester på jobbet och på skolor. Glöggmingel med föreningen, Lucia, avslutning med bokklubben och på det ska det bakas och planeras. Julklapparna ska inhandlas, advent ska pyntas, granen ska fram och ljusen ska lysa i alla fönster. Det är oftast inte mindre att göra på jobbet utan tvärtom mer att göra innan jul.

Det är mitt i stormen när det blåser som värst som det är viktigast att aktivt slappna av. När hjärnan skriker ”är du dum i huvudet, ska jag lägga mig ner och slappna av nu?”. Det är då vi behöver det som mest. Att bara sätta sig eller lägga sig ner och meditera är svårt när man är ovan eller när man känner sig stressad. Att ta medvetna pauser är enormt viktigt för hjärnan, för koncentrationen och för att orka med alla måsten.

Gå igenom varje kroppsdel

Det finns massor av bra appar att använda som guidar dig genom en meditation och hjälper kroppsdel efter kroppsdel att slappna av. Själv försöker jag att dagligen meditera med en guidad meditation där vi går igenom varje kroppsdel och låter dem slappna av. Min kortaste är 10 minuter och den brukar jag göra på morgonen innan jag väcker barnen.

Ju mer vi tränar på att slappna av desto lättare är det att hitta tillbaka till avslappningen, precis som när vi tränar en muskel så blir vi bättre och bättre på det vi tränar. Meditation gör mig mindre stressad, mer fokuserad, piggare och mer kreativ. Jag känner också att jag kan hantera motgångar bättre. Jag vill tipsa om två appar som är enkla att använda och där du kan välja kortare meditationer.

Mindfulness appen

Pausa –Mindful Moments

Ta ett varmt bad i stället

Krångla inte till din avslappning, det går lika bra att sitta ner och meditera. Ta en paus i bilen på väg hem eller sätt dig skönt på en stol, en fåtölj eller en vilstol.

Känner du att det absolut inte passar dig att meditera då föreslår jag en promenad i skogen eller ett varmt bad, massage, måla eller läsa en roman. Tränar du mycket så får du många av de fördelar vi får när vi mediterar men att lära sig förmågan att slappna av är värdefullt för alla oavsett hur din vardag ser ut.

Kram Leila