Bild: Johnér Bildbyrå

Oroar du dig för mycket, förälder?

Psykoterapeuten Caroline Stenqvist ger tips och råd

Hur oroar man sig så där lagom?
Så att man bryr sig, men inte sätter upp murar för sitt barn?
Legitimerade psykoterapeut Caroline Stenqvist ger tips och råd.

Publicerad 2015-04-08 | pernilla@vardagspuls.se


carolinestenqvistSover hon tillräckligt? Varför är han så tyst? Har hon inga kompisar? Vad gör jag om det fortsätter vara så här i skolan? Säg den förälder som inte oroar sig för sitt barn av och till – och för varje ny fas i barnets liv dyker nya funderingar upp. Men hur ska man veta vad som är en "normal" nivå för oron? Och hur skapar man ett tryggt barn om man som förälder är orolig?
Vi ringde upp legitimerade psykoterapeut Caroline Stenqvist, för att prata föräldra-oro. 
– Nästan alla föräldrar jag möter oroar sig. Inte bara för sina barn, utan också för att räcka till som föräldrar, att få vardagslivet att fungera och att balansera sina egna behov. Det är normalt, säger hon och tillägger:
– Men man kan säga att oron går till överdrift när den börjar ta över tillvaron. När föräldern börjar begränsa sitt barn på grund av sin egen oro, säger hon.

"Bolla tankarna med en annan vuxen"

Som förälder kan man man kan vara orolig för hur barnet mår, har det i skolan, med kompisar och så vidare. Men generellt tycker inte Caroline Stenqvist att föräldrar ska prata med sina barn om sin oro. Barn behöver kärlek och trygghet, kombinerat med tydlighet och gränser. Men inte att vara bollplank för sina föräldrars oro, slår hon fast.
Känns föräldern trygg så vågar barnet prata om sin egna tankar, funderingar och frågor, även det som känns svårt. När du som förälder har orostankar som tar överhanden så är det bättre att bolla dem med en partner, en vän eller en expert, tipsar hon.
– Jag brukar likna oron vid en luftballong som far i väg med en. Lyckas man ha en fot i golvet genom stöd och samtal, så kan man få ett annat perspektiv.

Bra metoder för att slippa oron

1. Bolla tankar och känslor med andra föräldrar. Hur tänker ni om det här? Hur brukar ni göra?

2. Satsa på frihet under ansvar. Låt ditt barn prova på! Barn behöver gränser, men hitta en balans. Begränsa inte ditt barn på grund av din oro.

3. Det bästa sättet att slippa oron är att ha en bra dialog med ditt barn. Gör saker ihop och prata ofta, så kommer den naturligt. Det är att föredra framför att du sätter dig med ditt barn en gång i veckan och ställer massvis av frågor.

4. I vissa fall finns det skäl till oron, som i olika kriser. Då kan det vara bra att ta hjälp av en expert för att få stöd och vägledning.

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.