”Utmattningsdepression är en mer uttalad hjärnskada”

Chatt med psykoterapeut Louise Hallin

Hur förebygger man att hamna i en utmattningsdepression och vad gör man om man redan råkat ut för det? Och kan man bli helt återställd? Psykoterapeut Louise Hallin reder ut och svarar på tittarfrågor.
– Arbetsgivaren har ett gigantiskt ansvar. Samhällskostnaderna för utbrändhet är höga i dag.

Publicerad 2016-02-24 | vardagspuls

Vardagspuls: I onsdagens program gästar psykoterapeut Louise Hallin studion och pratar om utmattningsdepression. Hur förebygger man att hamna där och vad gör man om man redan råkat ut för det?

13:49, 23 February 2016

Lina: 2004 drabbades jag av svår utmattningssyndrom kroppsligt och själsligt. Har sedan dess sakta kommit tillbaks till en viss nivå, har provat flertal gånger att arbeta mer än 50 % men kroppen vill inte. Jag faller alltid tillbaka och blir dålig igen, dvs alla symtom kommer lika starkt åter. Jag får varje dag balansera vad jag orkar och klarar av, har noll stresströskel, yrsel, matthet i kroppen, trötthet osv osv. När jag då hör en del prata om att de är utbrända och efter några veckor är tillbaka precis som innan vad gäller arbete och privat blir jag ledsen och arg att det missbrukar så det ordet. Är det så för vissa att man aldrig blir riktigt bra igen? Det är svårt att komma tillbaks i arbetslivet och att få hjälp från FK som inte riktigt tror på dessa diagnoser. Finns det något mer jag kan göra eller kan det vara något mer som jag har i kroppen som tex ME som jag nu utreds för?

Louise Hallin, psykoterapeut: Ja det kan naturligtvis vara så att andra sjukdomstillstånd dykt upp tex struma, infektioner eller ngt annat som kan ha fått en startsignal i samband med en toppstress.
Vissa människor kommer inte riktigt tillbaka efter en mkt allvarlig utbrändhet men det ska din behandlande läkare kunna förklara för FK.
Idag finns det rehabiliteringscentra som arbetar men klienternas hela tillvaro för att uppnå bättre läkning. Se till att du får en remiss till detta.

12:39, 24 February 2016

Karin G: Kan träning förebygga utmattningsdepression eller förvärra en? Om man känner att träningen är ytterligare en aspekt som snor tid.

Louise Hallin, psykoterapeut: All typ av stress som toppar ens tillvaro är av ondo. I ett mkt utmattat skick anser jag att utomhuspromenader är tillräckligt och upplevs också ofta som möjliga att genomföra även om man är mkt trött.

12:41, 24 February 2016

Jonas: Vad är skillnaden mellan "vanlig" depression och utmattningsdepression, är den senare en lättare form och som är enklare att bli av med?

Louise Hallin, psykoterapeut: En utmattningsdepression är en mer uttalad hjärnskada där ibland antideppressiv medicinering inte ger så bra utfall som vid en vanlig form.
Återhämtningen kan upplevas effektivare i en "vanlig" depression och i utmattning ska fler komponenter till. Vila, mkt sömn, dagsljus, lätt motion, omorganisation av tillvaron osv

12:44, 24 February 2016

Gunilla: Jag jobbar heltid med ett ganska hektiskt jobb. Varje fredag går jag och lägger mig tidigt och sover ca 12 timmar, samma sak lörd-sön. Ändå känner jag mig sömnig resten av helgen. Kan det vara utmattning?

Louise Hallin, psykoterapeut: Om du efter så pass mkt sömn fortfarande är trött tycker jag att du ska gå till en läkarmottagning, VC allmänläkare räcker oftast. Där kan de bedömma hur pass utarbetat du kan vara och påbörja lite bromsande åtgärder. Idag vet man mycket om hur man kan fånga upp människor innan allt kollapsar.

12:48, 24 February 2016

Lotta: hur lång tid bör man vara helt sjukskriven efter en utmattning?

Louise Hallin, psykoterapeut: Väldigt individuellt, den sjuke vet vad som fungerar och introdukrion till arb ska ske succesivt

13:23, 24 February 2016

jessica: Om man är jätte lättirriterad och nästan bryter ihop och har lätt för att gråta efter en arbetsdag - är det ett tecken på utmattning? vad ska jag göra då?

Louise Hallin, psykoterapeut: Det är det verkligen, så har du det väl inte i vanliga fall?

13:24, 24 February 2016

jessica: Är det vanligare att kvinnor drabbas av utmattningsdepression? och i s f varför?

Louise Hallin, psykoterapeut: Det kan säkert hänga samman med inlärd omvårdnadsinlärning, andra går föra och egna behov kanske är i bakgrunden. Ens egna kvinnoförebilder påverkar mkt i familjen

13:25, 24 February 2016

cecilia: vad tycker du: kan man vägra utföra uppgifter på arbetet för att skydda sig från utmattning? om man känner att det är på gång menar jag

Louise Hallin, psykoterapeut: Absolut, i Frankrike har det nu kommit en lagstiftning som förbjuder arbetsgivarna att ta kontakt med och ställa krav på anställda efter ett visst klockslag på dagen och på helgerna. Samhällskostnaderna för utbrändhet är höga.

13:27, 24 February 2016

vickan: Kan träning hjälpa mot en utmattning eller blir det bara värre då??

Louise Hallin, psykoterapeut: Utomhus, promenader, dagsljus, tystnad och sova mitt på dagen hjälper.

13:28, 24 February 2016

Vardagspuls: Tack för alla era frågor, nu stänger vi chatten för idag. Tyvärr hann inte Louise svara på alla frågor men kanske hittar du ditt svar i chatten ändå!

13:48, 24 February 2016

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.