Bild: Johnér

Nyckeln till en fungerande kärleksrelation

Relationscoachen om vanliga misstag – och hur du undviker dem

Dagar som Alla hjärtans dag blir ofta laddade och besvikelsen blir extra stor om förväntningar inte infrias. Här berättar relationscoachen Karin Isberg vilka de vanligaste orsakerna är till att relationer går i kras och avslöjar knepen som gör att de faktiskt håller.
– Oftast grundar sig våra bråk i något annat än vad själva bråket handlar om.

Publicerad 2016-02-10 | Vardagspuls

Karin Isberg har själv upplevt stora utmaningar i livet med depression, ångest, koma och hjärntumör. Hon har studerat neurovetenskap, psykologi och österländsk visdom och har skrivit flera böcker om relationer och välmående, bland annat 10 steg till att finna rätt partner, Deprimerande enkelt och Nakendiscot.
Nedan listar hon tre saker som kan vara värda att alltid ha med sig i en relation.



  1. Utgå från att din partner älskar dig och vill dig väl
    Om man utgår från att man har en partner som egentligen inte är kär och hellre vill vara med någon annan känner man sig hotad och fäller ofta elaka kommentarer. Utgå i stället för att din partner verkligen älskar dig och bryr sig om dig. Hen kanske inte alltid gör rätt, men hen har goda avsikter. Med den inställningen blir man naturligt öppen, varm och kärleksfull mot sin partner.
  1. Ge bekräftelse och den uppskattning som din partner vill ha
    Gissa inte hur din partner vill bli bekräftad. Fråga i stället vilken sorts uppskattning och bekräftelse hen vill ha. Svaret kanske är ”Jag vill få komplimanger” eller ”Jag vill få beröring från dig”. Många tycker att en partner borde veta, men vi är inte tankeläsare.
  2. Visa att du ser din partner
    En framstående äktenskapsforskare som stoppade in nyetablerade par i ett labb som utåt sett liknade ett hotell, kunde efter bara några dagar, till 90 procent, se vilka par som skulle stanna i förhållandet och vilka som skulle gå isär. Mycket berodde på hur mycket de visade att de såg sin partner och tog sig tid att ge uppmärksamhet.

Karin Isberg förklarar med ett exempel:
– Om du säger "Kolla vilket härligt väder” så betyder det att du vill ha en stunds kontakt och samhörighet med din partner. Om din partner bekräftar med se på dig, le och svara "Ja, verkligen” betyder det att ”Jag hör dig och jag ser dig, du är viktig för mig.” – Om din partner i stället läser tidningen utan att möta din blick och svarar med ett "Mmm..." så känner vi oss ignorerade och inte sedda. Det här är grunden till många konflikter, att vi inte känner oss värdefulla för vår partner, säger Karin Isberg och menar att våra bråk oftast grundar sig i något annat än vad själva bråket handlar om.
– Det är små beteenden som gör att vi känner oss kränkta och svikna.

”Förälskelse har inget med kärlek att göra”

– Är man förälskad så är man lite dum i huvudet, säger Karin Isberg och jämför förälskelse med att man knarkar adrenalin samtidigt som man lider av ångest.
– Förälskelse har inget med kärlek att göra, vi behöver inte tänka på hur vi beter oss. Det är bara hjärnkemi och en hjärna ur balans. Medan kärlek är medvetet. Det är omtänksamma handlingar som visar att jag tycker om dig och bryr mig om dig.

 Vad tycker du om alla hjärtans dag?

– Jag tycker generellt att dagar som har en stark laddning i sig skapar problem. Vi förbereder oss och känner massa saker inför dagen och om den inte blir som vi vill så blir det nästan tragiskt. Om du är singel och gärna vill ha en relation så är det så uppenbart ”in your face” för du har faktiskt ingen som är med dig. Vi skapar plågsamma känslor helt i onödan för en enda dag.

 

 

MER:
Tinas lyckoblogg: Magisk effekt med Tacksamhets-sms
36 frågor som får främlingar att bli kära i varandra

Bild: Vardagspuls

Karins tips för singlar på Alla hjärtans dag

Om man känner lite ensam på högtidsdagar som Alla hjärtans dag så ska man göra något riktigt kärleksfullt mot sig själv. När vi behandlar människor kärleksfullt, tycker vi om dem och reagerar på samma sätt tillbaka.

Genom att behandla sig själv kärleksfullt stärker man sin självkärlek. Man får bättre relationer om man respekterar och tycker om sig själv. För en person som tycker om sig själv respekterar inte dåligt beteende. Ju bättre man behandlar sig själv desto mer kärlek och respekt kan vi ge till andra.

Så gör något kärleksfullt för dig själv och tänk till vad du mår bra av! Om det så är att läsa en bok och dricka sitt favorit-te eller se den här filmen som du mår så bra av. 

 

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.