Bild: Johnér och Pixabay

Så blir du av med din flygrädsla en gång för alla

"Tala om för flygpersonalen att du är rädd"

Så här i semestertider är det många som har bokat en flygresa någonstans för att koppla av. Men själva resan till målet kan vara allt annan än avkopplande. Det finns dock en hel del knep du själv kan ta till för att minska, eller kanske till och med bota, din flygrädsla.

Publicerad 2016-07-05 | Vardagspuls

Många upplever flygrädsla trots att de känner till att flygning är ett säkert sätt att transportera sig jämfört med andra färdmedel. Men att uppleva flygrädsla är inget konstigt i sig eftersom vår rädsla ibland kan vara starkare än vår förmåga att tänka logiskt.

Nyligen gästades Nyhetsmorgon i TV4 av den erfarne piloten Rolf Bakken som blev inbjuden till programmet för att prata flygrädsla. Rolf Bakken är noga med att poängtera att flyg är det säkraste transportmedlet i hela välden men har förståelse för att människor är flygrädda. Bland sina egna passagerare har han själv märkt av att det finns rädsla och känslor av att inte vara helt bekväm.

– Man vistas i en miljö som man inte är van vid där det är litet och trångt och där man själv inte har någon kontroll, faktorer som spelar in för att många upplever flygrädsla, säger Rolf Bakken.

”Turbulens kan inte förstöra flygplanet”

Och så är det det där med den där turbulensen som kan få flygplanet att skaka ordentligt. Turbulens beror på att flygplanet kommer in i luftströmmar. Enligt Rolf Bakken är turbulens inte farligt men det är viktigt att ha säkerhetsbälte på sig eftersom du som passagerare sitter mer stilla i stolen då.

Rolf Bakken förklarar också att man alltid kollar av väder- och vindförhållanden från olika meteorologiska institut cirka 30 minuter innan det är dags att ge sig av ut i luften.

– På så vis vet vi vad vi har att vänta under flygningen, säger han.

Pilotens 3 bästa tips mot flygrädsla

  1. Se till att få en god natts sömn.
  2. Kom i tid till flygplatsen så att du slipper känna dig stressad.
  3. När du kommer ombord kan du be kabinpersonalen om att få prata lite med piloten. Det kan lugna ner dig.

13 tips som kan göra din flygrädsla enklare

Nedan har vi sammanställt några kloka råd från sajten flygradd.se och Swedavia

  1. Fråga dig själv varför du är rädd? När du tagit reda på svaret är det lättare att behandla och förändra din rädsla.
  2. Är du rädd för turbulens? Ta reda på vad det egentligen innebär. Du kommer att känna dig lugnare när du vet.
  3. När det gäller flygolyckor är det faktiskt större risk att du råkar ut för något när du kliver ut i gatan.
  4. Några dagar eller veckor innan resan kan du åka till en flygplats för att bekanta dig med miljön. Kanske kan du ta en fika där och bara titta på flygplanen som lyfter och landar.
  5. Ta på dig kläder som du känner dig bekväm i.
  6. Tala om för flygpersonalen att du känner dig rädd. Förhoppningsvis känns det lugnare efter att du bytt några ord med dem. Personalen är van vid att prata med människor som är flygrädda!
  7. Det är alltid bra att sova och äta ordentligt innan du ska ge dig iväg ut i luften eftersom det lugnar nerverna.
  8. När du väl sitter där i flygstolen, försök fokusera på ditt semestermål och allt kul du ska ha. Försök hålla de negativa tankarna borta.
  9. För en del kan alkohol under flygningen fungera lugnande men kom ihåg att alkohol kan göra att du blir mer rädd.
  10. Konstiga ljud tycker man sig höra då och då under en flygtur. Stilla din oro genom att fråga personalen vad ljudet eller skakningen beror på.
  11. Ta djupa andetag.
  12. Det är inte helt fel att ta med sig någonting som får dig att känna dig som hemma. Kanske en bok eller en film. På så vis kan de obehagliga tankarna skingras och du kan känna dig tryggare och lugnare.
  13. Vid stark oro för att flyga finns det hjälp att få genom kognitiv beteendeterapi, KBT.

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.