stiernholm Bild: Dagens nyheter/grafik ur Målmedveten, Roos & Tegner förlag
 

Experten: ”Vad är det som är viktigt – egentligen?”

10 sätt för att få tiden att räcka till – välj bort för att välja rätt

Struktören David Stiernholm, är aktuell med boken Målmedveten, reder ut skillnaden mellan bråttom och viktigt i vardagen och tipsar om hur du med några knep får tiden att räcka till i den stressiga vardagen.
– Vi behöver väga in hur viktiga uppgifterna är – egentligen.

Publicerad 2015-11-10 | Vardagspuls

”Jag möter ofta människor som uttrycker att de har svårt för att säga nej med gott samvete. Jag upplever att många av dem som väljer att anlita mig är “de ambitiösa”, som vill göra bra ifrån sig, som vill lyckas med det de föresätter sig, som vill ha ett gott liv – i stort såväl som i smått. Jag är själv av den sorten”.

Så inleder struktören och föreläsaren David Stiernholm sin bok Målmedveten.Han menar att det är vilktigt att välja bort för att välja rätt.
– Vi behöver få färre saker att göra – i smått om dagarna såväl som i stort om åren. Åtminstone behöver vi välja bort (säga nej till) en del saker som förvisso skulle kunna göras – men utan att känna dåligt samvete över att vi gör det. Vi behöver väga in hur viktiga uppgifterna är – egentligen.

Davids 10 tips för att få tiden att räcka till 

 1. Skriv upp det du har att göra på bara ett enda ställe, det vill säga i ett block, i en app, i ditt mail- och kalenderprogram. Du får kvickt överblick över allt du har att göra och känner oftare att du har ryggen fri.

2. Istället för att ha en läshög som tynger dig som ett dåligt samvete, lägg in läsningen som att göra-uppgifter. Också när du läser något, gör du något.

3. Bestäm dig för ett ställe där du noterar allt du väntar på från andra. Färre saker rinner ut i sanden och med större framförhållning påminner du dem som påminnas bör.

4. Lagra papper och digital information på åtminstone ett ställe färre än idag. Du sparar snabbare undan (och skapar färre högar) och hittar lättare det du behöver.

5. Skaffa dig ett ställe dit du drar dig undan när du verkligen behöver vara ostörd. Det kan vara i era lokaler eller någonstans på stan. Se till att du inte blir hittad av kollegor och andra, om du inte själv vill.

6. Tydliggör för dig själv vilka konkret formulerade mål du arbetar mot detta året. Först när du vet det, kan du göra en medveten och korrekt prioritering bland allt du har att göra.

7. Sträva efter att få undan allt material från ditt skrivbord som du inte arbetar med just i detta nu eller som inspirerar dig. Tomma ytor distraherar mindre än information du behöver först vid ett helt annat tillfälle.

8. Skaffa dig en textbank för formuleringar, fraser, frågesvar och annat som du kan behöva skriva någon mer gång. Då slipper du uppfinna hjulet om och om igen.

9. Gör checklistor över hur du gör de uppgifter som inte är självklara för dig. Då slipper du dra dig till minnes hur det var du gjorde. Det blir färre fel och snabbare klart.

10. Utforma din egen ”stängningsrutin” i vilken du gör det som behövs för att du åter ska finna ditt kontor i välstrukturerat skick när du kommer dit i morgon bitti. Då bibehåller du lättare din fina struktur också nästa dag.

 

1. Dela upp uppgiften i mindre uppgifter. På så sätt blir de lättare att beta av.

 2. Reservera tid i kalendern. Viktigt i synnerhet om vi annars lätt fyller dagarna med möten.

3. Delegera eller ta hjälp tidigt – innan det blivit brådskande.

Ur boken Målmedveten