Bild: Dagens nyheter/grafik ur Målmedveten, Roos & Tegner förlag
 

Experten: ”Vad är det som är viktigt – egentligen?”

10 sätt för att få tiden att räcka till – välj bort för att välja rätt

Struktören David Stiernholm, är aktuell med boken Målmedveten, reder ut skillnaden mellan bråttom och viktigt i vardagen och tipsar om hur du med några knep får tiden att räcka till i den stressiga vardagen.
– Vi behöver väga in hur viktiga uppgifterna är – egentligen.

Publicerad 2015-11-10 | Vardagspuls

”Jag möter ofta människor som uttrycker att de har svårt för att säga nej med gott samvete. Jag upplever att många av dem som väljer att anlita mig är “de ambitiösa”, som vill göra bra ifrån sig, som vill lyckas med det de föresätter sig, som vill ha ett gott liv – i stort såväl som i smått. Jag är själv av den sorten”.

Så inleder struktören och föreläsaren David Stiernholm sin bok Målmedveten.Han menar att det är vilktigt att välja bort för att välja rätt.
– Vi behöver få färre saker att göra – i smått om dagarna såväl som i stort om åren. Åtminstone behöver vi välja bort (säga nej till) en del saker som förvisso skulle kunna göras – men utan att känna dåligt samvete över att vi gör det. Vi behöver väga in hur viktiga uppgifterna är – egentligen.

Davids 10 tips för att få tiden att räcka till 

 1. Skriv upp det du har att göra på bara ett enda ställe, det vill säga i ett block, i en app, i ditt mail- och kalenderprogram. Du får kvickt överblick över allt du har att göra och känner oftare att du har ryggen fri.

2. Istället för att ha en läshög som tynger dig som ett dåligt samvete, lägg in läsningen som att göra-uppgifter. Också när du läser något, gör du något.

3. Bestäm dig för ett ställe där du noterar allt du väntar på från andra. Färre saker rinner ut i sanden och med större framförhållning påminner du dem som påminnas bör.

4. Lagra papper och digital information på åtminstone ett ställe färre än idag. Du sparar snabbare undan (och skapar färre högar) och hittar lättare det du behöver.

5. Skaffa dig ett ställe dit du drar dig undan när du verkligen behöver vara ostörd. Det kan vara i era lokaler eller någonstans på stan. Se till att du inte blir hittad av kollegor och andra, om du inte själv vill.

6. Tydliggör för dig själv vilka konkret formulerade mål du arbetar mot detta året. Först när du vet det, kan du göra en medveten och korrekt prioritering bland allt du har att göra.

7. Sträva efter att få undan allt material från ditt skrivbord som du inte arbetar med just i detta nu eller som inspirerar dig. Tomma ytor distraherar mindre än information du behöver först vid ett helt annat tillfälle.

8. Skaffa dig en textbank för formuleringar, fraser, frågesvar och annat som du kan behöva skriva någon mer gång. Då slipper du uppfinna hjulet om och om igen.

9. Gör checklistor över hur du gör de uppgifter som inte är självklara för dig. Då slipper du dra dig till minnes hur det var du gjorde. Det blir färre fel och snabbare klart.

10. Utforma din egen ”stängningsrutin” i vilken du gör det som behövs för att du åter ska finna ditt kontor i välstrukturerat skick när du kommer dit i morgon bitti. Då bibehåller du lättare din fina struktur också nästa dag.

 

3 knep för att inte skjuta upp

1. Dela upp uppgiften i mindre uppgifter. På så sätt blir de lättare att beta av.

 2. Reservera tid i kalendern. Viktigt i synnerhet om vi annars lätt fyller dagarna med möten.

3. Delegera eller ta hjälp tidigt – innan det blivit brådskande.

Ur boken Målmedveten

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.