Bild: Pixabay

Så vet du att du drabbats av vinterdepression

Läkaren: ”Träning har en bevisad effekt”

Känner du dig extremt trött och nedstämd nu när vintern intagit landet? Det är du långt ifrån ensam om. Avsaknaden av ljus gör att många av oss får en vinterdepression och helst av allt skulle vilja gå i ide. Men det finns saker du själv kan göra för att känna dig piggare och gladare i vintermörkret.

Publicerad 2016-11-08 | Vardagspuls

Depression kan drabba människor av flera olika anledningar. Det kan röra sig om att man förlorat jobbet, har problem i en relation eller att man fått problem med sin ekonomi. Depression kan också uppstå utan någon tydlig anledning.

Depressioner kommer i olika svårighetsgrader men med rätt behandling är det många som känner sig betydligt bättre efter ett tag.

I länder som Sverige, med tydliga årstidsväxlingar och långa perioder med brist på solljus, är det vanligt med årstidsbunden depression, så kallad Seasonal Affective Disorder, SAD.

Allra vanligast är det att man blir deprimerad på hösten, vintern eller våren enligt Vårdguiden 1177. Forskarna är inte helt på det klara med vad den årstidsbundna depressionen beror på men man tror att det finns ett samband med växlingarna mellan ljus och mörker och låg temperatur. Även hormonet melatonin, som produceras nattetid och när vi vistas tillräckligt länge i mörker, tycks ha en koppling till den årstidsbundna depressionen.

När ska man söka vård för sin vinterdepression?

Bara för att man känner sig nedstämd på hösten och vintern behöver det nödvändigtvis inte röra sig om en depression. Enligt läkaren Anders Hansen räknar man med att 3-5 procent av den vuxna befolkningen får så stora besvär att det kan röra sig om en riktig depression.

På frågan hur man vet om det rör sig om en vinterdepression eller bara vanlig trötthet skriver Anders Hansen i en chatt med Vardagspulsläsarna i november 2015 att man ska ha mått dåligt i flera veckor och att livet påverkas negativt för att det ska klassas som en vinterdepression. Han rekommenderar att man söker sig till en husläkare som kan reda ut om man behöver behandling eller inte.

Symptom vid vinterdepression

Personer som gått in i en vinterdepression brukar känna sig extremt trötta trots att de sover tillräckligt, något som brukar resultera i att de sover ännu mer. Det är också vanligt att man får ett ökat sug efter kolhydrater och socker, går upp i vikt, känner sig nedstämd, får koncentrationssvårigheter, upplever minskad arbetsförmåga och känner olust inför att göra saker som man vanligtvis tycker är kul.

Träning kan hjälpa mot vinterdepression

De flesta säsongsbundna depressioner går över av sig själv men ibland kan det behövas medicinering med antidepressiva medel eftersom en del människor är enormt känsliga för mörker.

Träning har bevisad effekt mot depression enligt Anders Hansen som menar att träning är lika effektivt som antidepressiv medicin. Dock krävs det att man tränar ett pass på minst 45 minuter tre gånger i veckan för att träningen ska ge tillräcklig effekt.

”Det räcker inte med att promenera, man måste springa (eller motsvarande ansträngning) och det är naturligtvis svårt att vara så aktiv om man är deprimerad” skriver Anders Hansen i chatten från november 2015.

Så kan du förebygga vinterdepression

  1. Försök att vistas så mycket som möjligt i dagsljus och solljus, även under den mörkare delen av året. Om du har möjlighet, passa på att ta en promenad på lunchen för att tanka dagsljus, innan mörkret sänker sig. Undvik solglasögon på hösten och vintern eftersom det minskar möjligheten att tillgodogöra dig dagsljuset.
  2. Rör på dig. Försök träna i dagsljus så gott det går. All fysisk aktivitet är bra när det kommer till att förebygga vinterdepression.
  3. Vid vinterdepression kan ljusterapi lindra besvären enligt forskaren Baba Pendse som forskat på SAD. Statens beredning för medicinsk utvärdering ställer sig dock tveksamma till metoden i en rapport från 2007 eftersom någon positiv effekt på vinterdepression inte kunnat bevisas.

Källa: Anders Hansen, Vårdguiden 1177,

Vardagpuls tipsar!

Det här kan du göra för att pigga upp dig själv i vintermörkret:

  • Brygg en kopp te och kryp upp i soffan med en bra bok eller tidning. Tänd några ljus och sätt på lite lugn bakgrundsmusik. Om du vill göra din testund lite extra social – bjud in till en härlig Afternoon Tea.
  • Ut och lek med barnen. Bygg snögrottor, snötunnlar och snöskulpturer. Fler tips på härliga utomhusaktiviteter hittar du här.
  • Bättra på din självmedkänsla och bli bästa vän med dig själv. Ingenting blir bättre av att tänka negativa tankar. Tips på hur du blir snällare mot dig själv hittar du här.
  • Ät bra vintermat. Bristen på solljus gör det att det är viktigt att du får i dig tillräckligt med D-vitamin. Fet fisk, skaldjur, frukt och grönt och svamp är exempel på bra vintermat som gör dig pigg.

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.