Många bråkar på semestern helt i onödan Bild: Mostphotos

Experten: Så håller ni sams under semestern

Höga förväntningar kan leda till dålig stämning

Den efterlängtade semestern står för dörren och många av oss har höga förväntningar på vad som ska hända under dessa veckor. Men det är just dessa förväntningar som kan få oss att skapa onödiga bråk och leda till att vi blir osams. Här delar Vardagspuls lyckoexpert Tina Löfström med sig av sina bästa tips inför semestern.

Publicerad 2016-06-21 | Vardagspuls

Har du någon gång känt dig trött, grinig eller orkeslös under din semester? Då är du inte ensam. Studier pekar nämligen på att det är vanligt att människor känner sig nedstämda under den första veckan av semestern. Vad det egentligen beror på är man inte helt på det klara med men man har kunnat se att det finns kopplingar till att många känner stark stress på jobbet veckorna innan det är dags att gå på den efterlängtade långledigheten.

– När vi väl gått på den där ledigheten och slappnar av,  ja då tar de där stresskänslorna ut sin rätt och vi riskerar att få dålig sömn, drabbas av humörsvängningar, bli sura och känna oss orkeslösa. Ibland leder det till och med till att vi får magproblem, feber eller högt blodtryck, säger Tina Löfström.

Höga förväntningar kan skapa konflikter

Inför semestern är det inte ovanligt att vi bygger upp höga förväntningar på vad som ska hända. Vi planerar och drömmer oss bort. Kanske ser vi fram emot lata dagar i sommarstugan eller en utlandssemester i ett soligt land tillsammans med familj eller vänner.

– För den som har haft en hektisk tid på jobbet veckorna innan kan det då helt enkelt bli för mycket med dessa förväntningar. Risken finns att man går och håller sitt dåliga humör inom sig och att det till slut blir en explosion i form av ett utbrott. Dessutom smittar sådana här känslor av sig på resten av familjen och på så vis kan andra konflikter uppstå, fortsätter Tina Löfström.

”Tillåt dig själv att känna besvikelse"

Oavsett vad vi gör på vår semester är det inte aktiviteterna som sådana som är avgörande för hur vi kommer att må menar Tina Löfström.

– Det spelar ingen roll om du befinner dig på hemmaplan eller på ett soligt Kreta. Det är vad vi gör av själva situationen som spelar roll. Om du till exempel har sett fram emot en solig vecka på Kreta men vädret visar sig bli regnigt då speglar dina förväntningar inte verkligheten och du kanske känner dig besviken, arg eller sorgsen. Det kanske resulterar i att du går undan eller blir förbannad istället. Tillåt dig själv att känna så en halvtimme tills det går över och kom ihåg att visa medkänsla inför en partner som känner så, säger Tina Löfström.

Lyckoexpertens tips för en lyckad semester

  1. Låt dina förväntningar vara flexibla. Det innebär att du snabbt kan ändra dina förväntningar. Låt säga att ni har hyrt en stuga på västkusten och att ni sett fina bilder på denna innan. Men när ni väl kommer dit är stugan inte alls lika fin som ni trodde. Rent krasst skulle man kunna säga att det kan förstöra hela semestern och det är här flexibiliteten kommer in. Finns det något ni själva kan lösa i boendet? Kan ni byta stuga? Kommer det verkligen hjälpa om ni går runt och är arga och sura? När man befinner sig i ett känslotillstånd är det svårt att tänka rationellt men det går att träna på. Samtidigt kan det vara bra att få reagera av sig lite och vara lite ledsen eller förbannad under en halvtimme. Det gör det nämligen enklare att släppa det.
  2. Smygjobba under semestern – ja eller nej? Det är inte ovanligt att man kollar mejlen eller tar ett telefonsamtal här och där. Här har jag två råd: Antingen avstår man helt från att göra det eller så jobbar man lite men är tydlig med det inför sin familj eller partner.
  3. När man väl är i en bråksituation: Låt reaktionerna få komma. Dela med dig av dina känslor men låt också din partner dela med sig av sina. Lyssna in varandra. Om ni visar varandra medkänsla går bråket förhoppningsvis fortare över och ni undviker att hålla igång den där tryckkokaren som annars kan hålla igång under flera veckors tid. Fundera på hur du själv vill bli bemött när du själv är arg, ledsen eller besviken.
  4. Var nyfiken på varandra. När man har varit ihop ett tag glömmer man ibland bort att vara nyfikna på varandra. Glöm inte att en partner kan ha utvecklats sedan ni träffades första gången men genom att vara nyfiken lär ni känna varandra igen – på ett djupare plan. Det kommer göra att ni förstår varandra bättre!
  5. Så får du egentid. Genom att kommunicera bra och vara tydlig med dina önskemål minskar risken för onödigt groll. Att behöva egen tid är mänskligt och det ger oss nya upplevelser att prata med varandra om.

Källor: Vingerhoets, A.J.J.M. & Van Huijgenvoort, M. (2002). Leisure sickness: A pilot study on its prevalance, phenomenology, and background och Tina Löfström.

Psst! Kom ihåg! Att njuta av din semester och att koppla av. Njut av umgänge med nära och kära, god mat, fika, natur och sådant som gör dig på bra humör!