Bild: Johnér

Experten: Så håller ni sams under semestern

Höga förväntningar kan leda till dålig stämning

Den efterlängtade semestern står för dörren och många av oss har höga förväntningar på vad som ska hända under dessa veckor. Men det är just dessa förväntningar som kan få oss att skapa onödiga bråk och leda till att vi blir osams. Här delar Vardagspuls lyckoexpert Tina Löfström med sig av sina bästa tips inför semestern.

Publicerad 2016-06-21 | Vardagspuls

Har du någon gång känt dig trött, grinig eller orkeslös under din semester? Då är du inte ensam. Studier pekar nämligen på att det är vanligt att människor känner sig nedstämda under den första veckan av semestern. Vad det egentligen beror på är man inte helt på det klara med men man har kunnat se att det finns kopplingar till att många känner stark stress på jobbet veckorna innan det är dags att gå på den efterlängtade långledigheten.

– När vi väl gått på den där ledigheten och slappnar av,  ja då tar de där stresskänslorna ut sin rätt och vi riskerar att få dålig sömn, drabbas av humörsvängningar, bli sura och känna oss orkeslösa. Ibland leder det till och med till att vi får magproblem, feber eller högt blodtryck, säger Tina Löfström som arbetar som psykologisk coach och bloggar om lycka på Vardagspuls.

Höga förväntningar kan skapa konflikter

Inför semestern är det inte ovanligt att vi bygger upp höga förväntningar på vad som ska hända. Vi planerar och drömmer oss bort. Kanske ser vi fram emot lata dagar i sommarstugan eller en utlandssemester i ett soligt land tillsammans med familj eller vänner.

– För den som har haft en hektisk tid på jobbet veckorna innan kan det då helt enkelt bli för mycket med dessa förväntningar. Risken finns att man går och håller sitt dåliga humör inom sig och att det till slut blir en explosion i form av ett utbrott. Dessutom smittar sådana här känslor av sig på resten av familjen och på så vis kan andra konflikter uppstå, fortsätter Tina Löfström.

”Tillåt dig själv att känna besvikelse"

Oavsett vad vi gör på vår semester är det inte aktiviteterna som sådana som är avgörande för hur vi kommer att må menar Tina Löfström.

– Det spelar ingen roll om du befinner dig på hemmaplan eller på ett soligt Kreta. Det är vad vi gör av själva situationen som spelar roll. Om du till exempel har sett fram emot en solig vecka på Kreta men vädret visar sig bli regnigt då speglar dina förväntningar inte verkligheten och du kanske känner dig besviken, arg eller sorgsen. Det kanske resulterar i att du går undan eller blir förbannad istället. Tillåt dig själv att känna så en halvtimme tills det går över och kom ihåg att visa medkänsla inför en partner som känner så, säger Tina Löfström.

Lyckoexpertens tips för en lyckad semester

  1. Låt dina förväntningar vara flexibla. Det innebär att du snabbt kan ändra dina förväntningar. Låt säga att ni har hyrt en stuga på västkusten och att ni sett fina bilder på denna innan. Men när ni väl kommer dit är stugan inte alls lika fin som ni trodde. Rent krasst skulle man kunna säga att det kan förstöra hela semestern och det är här flexibiliteten kommer in. Finns det något ni själva kan lösa i boendet? Kan ni byta stuga? Kommer det verkligen hjälpa om ni går runt och är arga och sura? När man befinner sig i ett känslotillstånd är det svårt att tänka rationellt men det går att träna på. Samtidigt kan det vara bra att få reagera av sig lite och vara lite ledsen eller förbannad under en halvtimme. Det gör det nämligen enklare att släppa det.
  2. Smygjobba under semestern – ja eller nej? Det är inte ovanligt att man kollar mejlen eller tar ett telefonsamtal här och där. Här har jag två råd: Antingen avstår man helt från att göra det eller så jobbar man lite men är tydlig med det inför sin familj eller partner.
  3. När man väl är i en bråksituation: Låt reaktionerna få komma. Dela med dig av dina känslor men låt också din partner dela med sig av sina. Lyssna in varandra. Om ni visar varandra medkänsla går bråket förhoppningsvis fortare över och ni undviker att hålla igång den där tryckkokaren som annars kan hålla igång under flera veckors tid. Fundera på hur du själv vill bli bemött när du själv är arg, ledsen eller besviken.
  4. Var nyfiken på varandra. När man har varit ihop ett tag glömmer man ibland bort att vara nyfikna på varandra. Glöm inte att en partner kan ha utvecklats sedan ni träffades första gången men genom att vara nyfiken lär ni känna varandra igen – på ett djupare plan. Det kommer göra att ni förstår varandra bättre!
  5. Så får du egentid. Genom att kommunicera bra och vara tydlig med dina önskemål minskar risken för onödigt groll. Att behöva egen tid är mänskligt och det ger oss nya upplevelser att prata med varandra om.

Källor: Vingerhoets, A.J.J.M. & Van Huijgenvoort, M. (2002). Leisure sickness: A pilot study on its prevalance, phenomenology, and background och Tina Löfström.

Psst! Kom ihåg! Att njuta av din semester och att koppla av. Njut av umgänge med nära och kära, god mat, fika, natur och sådant som gör dig på bra humör!

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.