Hillevi Wahl tipsar om hur du kan hjälpa ett barn som upplevt svåra saker Bild: Mostphotos

Hillevi Wahl: Så hjälper du barn som upplevt svåra saker

10 användbara råd

Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl får ibland frågor från människor som undrar hur de ska kunna hjälpa barn som upplevt svåra situationer. Här delar hon med sig av sina kloka råd.

Publicerad 2017-06-14 | Hillevi Wahl

Vänliga människor frågar mig ibland hur de ska kunna hjälpa barn som har det svårt. Barn som har varit med om tuffa situationer, kanske till och med flykt, övergrepp och sett mycket våld. Det är svårt att ge ett exakt svar på det, eftersom jag inte riktigt vet svaret, förrän jag har träffat just det här barnet och kunnat prata med det själv.

Vi är så olika, vi människor. Det gäller även barn. Men jag kan ge lite tips och några användbara råd:

  1. Lyssna. Mitt första råd är att lyssna. Stanna kvar, stressa inte bara förbi, lyssna och låt det ta tid.
  2. Låt barnet prata när det vill. När barn vill prata, lägg ner allting annat. Stäng av mobilen, stäng av datorn eller tv:n, stäng av spisen. Lyssna in barnet med hela kroppen.
  3. Våga fråga, med respektfull nyfikenhet: ”Kan du berätta mer, kan du förklara så att jag förstår. Jag vill gärna förstå.” Många gånger vet barnen själva vad de behöver för hjälp, bara vi lyssnar in dem.
  4. Ta in barnet i flocken. Det sämsta vi kan göra är att reagera med fasa och avsky. Oavsett vad barnen har varit med om så behåll ett öppet och vänligt ansikte. Ta gärna på barnet, en vänlig hand på en axel betyder ”jag tar in dig i flocken” och är så centralt för att vi ska våga öppna oss. Vår största rädsla är att bli utesluten ur flocken. Det gäller inte minst barn. En förfärad min eller ett avståndstagande får hjärnans smärtcentrum att reagera som om vi bränt oss på en kokhet spisplatta.
  5. Ge barnet en trygg plats. Det kan vara på kyrkans barntimme eller på fotbollsplanen, i ditt hem eller i naturen. En plats där barnet inte behöver ha koll på andra vuxna. Där det garanterat är helnyktert och lugnt och där man gärna får pyssla eller göra något med kroppen. En stark kropp håller ihop en vinglig själ.
  6. Ge barnet rutiner. Det är livsviktigt för barn i kris att få hjälp med mat och sömn. Men också skolgång och fritidsaktiviteter. Hjälp gärna barnet genom att skicka sms och påminna om sådant som frukost, mellanmål eller att lägga sig i tid. Barnet kan också behöva din hjälp med att ta sig till skolan eller aktiviteter.
  7. Ge inte för mycket information. Lyssna på vad barnet frågar om, och ge svar på just det. Barn behöver ofta få information i portioner. Men barn behöver också få vila från det svåra och tänka på annat.
  8. Hitta saker att skratta åt. Roliga filmer, skämt, roliga böcker, eller fysiska övningar som gör att ni kan misslyckas tillsammans och skratta åt det – och sedan kanske lyckas tillsammans. Skratt är stressreducerande och så härligt viktigt.
  9. Hjälp barnet känna gemenskap. Uppmuntra till aktiviteter med andra barn eller prata med en vuxen som kan hjälpa till. Sök gärna stöd hos andra med liknande erfarenhet. Det är viktigt att barn förstår hur ”vanliga” de är. Att slippa se sig själv som något ”onormalt” och ”freakaktigt” – men också att få se att andra har varit med om liknande saker – och klarat sig bra. Det ger hopp.
  10. Hjälp barnet att känna tillit till sin egen förmåga. Barn är fantastiska. De hittar ofta egna sätt att hantera sina känslor av sorg eller ilska. De kan vara enkla metoder, som att lyssna på musik, dricka något varmt eller träna fysiskt. Men av alla råden ovan, så är det absolut viktigaste: Ta in barnet i flocken. Kan du bara göra detta enda, så har du redan gjort så enormt mycket gott. Ps. Det finns en utmärkt skrift för skolor och föreningar att använda som Rädda Barnen har gett ut. Den heter ”När något har hänt” och kan laddas ner här.