Om du väljer rätt tidpunkt blir tuppluren mer effektiv. Bild: Berit Roald/NTB/Scanpix/TT

Så maxar du din powernap

Här är enkla knep för en snabbare återhämtning

Känner du hur energin och kreativiteten dalar på eftermiddagen? 
Att ta en powernap kan vara ett bra sätt att få ny energi.
Men det gäller att göra det på rätt sätt.

Publicerad 2015-02-11 | Senast ändrad 2017-07-20 | Vardagspuls

Det finns flera vetenskapliga studier som visar på nyttan av en powernap – man blir piggare, det är bra för både psykisk och fysisk ansträngning, ökar perceptionsförmågan och förbättrar minnet.
En studie från universitetet i Kalifornien visade till exempel att en tupplur var bättre än en kopp kaffe när deltagarna sedan fick göra olika typer av minnestest.

Sov vid rätt tid

Genom att studera sömnmönster så har forskare kommit fram till att bästa tiden för en powernap är mellan klockan 14 och 16 på eftermiddagen, det vill säga 6 till 8 timmar efter att man har vaknat på morgonen. Men det beror också på vilket syfte man har med sin tupplur.
Vill man öka sin kreativa förmåga så ska man sova tidigare på dagen, och se till att få så kallad REM-sömn. Då måste man sova i minst 60 till 90 minuter, eftersom det är det sista stadiet av sömncykeln. Är man istället ute efter återhämtning så ska man ta sin tupplur något senare på dagen, och man behöver inte sova lika djupt.

10 minuter räcker 

Även en kort tupplur kan göra nytta. Forskare i Australien har visat att en powernap på 10 minuter på eftermiddagen räcker för att få återhämtning efter en natts dålig sömn. Deltagarna i studien kände sig piggare och presterade bättre efter tuppluren.
De som tog en något längre powernap på 20-30 minuter fick samma effekt, men de hade en något längre startsträcka att komma igång efteråt. Eftersom en längre sovstund också innebär att man kommer in i en djupare sömn och det då tar längre tid för hjärnan att ”starta upp” efter sömnen.

Källa: BBC, University of California, PNAS, Oxford Academy