Tina Löfström på Vardagspuls tipsar om hur du kan minska stressen inför jul Bild: Pixabay, press

Lyckoexperten: Så minskar du stressen inför jul

3 sätt att varva ner i julstöket

Julen står snart för dörren och det ska pyntas, bakas, handlas, lagas, städas och fixas. Allt detta i kombination med ett heltidsjobb, vardagens bestyr och fritidssysslor kan få vem som helst att duka under för stressen. Vardagspuls lyckoexpert Tina Löfström tipsar om hur du minskar stressen och får den där efterlängtade julefriden.

Publicerad 2016-12-02 | Tina Löfström

Julen är en högtid för lugn och ro, mysiga stunder med familjen och njutning, vilket kan vara svårt att se i den stress som kan komma av allt piffande innan. Men måste det vara så stressigt? Nej! Det finns bra knep för att hantera allt på ett sätt som ger den där julefriden vi alla längtar efter – under hela december! Alla knep är dessutom hämtade direkt ifrån den bästa stressforskningen och är superenkla att använda.

  1. Andas in lugnet. Medveten andning, alltså att fokusera på sin andning och att lägga andetagen i magen drar ner stressnivåerna avsevärt. Andningen går upp i bröstet/halsen och blir snabbare när vi är stressade så genom att aktivt sänka andningen och lugna den – lugnas också kroppen. Det bästa med detta knep är att det funkar precis överallt. Så när du står där i kön på affären, med 40 personer framför dig med fullastade kundvagnar och du egentligen ska vara på julfika hos svärmor om 20 minuter – ANDAS!
  2. Återhämtning. Precis som att vi mår bäst att jobba i lagom mängd, så mår vi bäst av julstök i lagom mängd. Studier visar att produktiviteten ökar när vi tar oss tid för pauser och återhämtning – vilket såklart gäller jultankarna också. Istället för att stressa över allt som ska göras, är det bättre att planera när du ska göra det och bara göra det då. All annan tid emellan kan man lägga på att mysa runt i tofflorna hemma eller hänga med vännerna. Då vet du att du kommer att vara mer produktiv när det är dags!
  3. Sprid extra julglädje. Vare sig det handlar om att julhandla eller att baka lussekatter med familjen, så ger december oss extra många möjligheter att skänka julglädje till andra. Detta av den enkla anledningen att vi oftare är i sociala situationer under julperioden. Förra året stod jag i kön för att betala julklappar med en superstressad småbarnsmamma med två trötta barn stod bakom mig. Jag frågade henne om hon ville gå före mig och likaså gjorde två stycken personer före mig i kön. Mamman vart oerhört glad och sprack upp i ett leende och vi andra stod och log av känslan att ha gjort en liten god gärning som inte kostade oss något. Så håll utkik efter möjligheter att hjälpa när du har människor omkring dig. Det kan göra deras dag lite enklare och gör definitivt din dag härligare. Att det dessutom är stressreducerande att hjälpa andra är en härlig bonus!

Läs mer: Minnesreglerna som motar julstressen