Så lindrar du din morgonångest Bild: Johnér

Så lindrar du din morgonångest

Var tredje svensk drabbas av ångeststörning

Du vaknar – och så var den dagen förstörd... Många svenskar drabbas av morgonångest. Men det finns saker du kan göra för att lindra den.

Publicerad 2017-02-09 | Senast ändrad 2017-09-26 | Vardagspuls

Har du någon gång vaknat av en ångest eller oro som håller i sig under morgonen? Då är du inte ensam. En av tre svenskar drabbas någon gång i livet av en ångeststörning, som fobi, depression ångest- eller tvångssyndrom, skriver Dagens Nyheter.

Särskilt vanligt är det med ångest på morgonen. Det har flera förklaringar. Bland annat har vi förhöjda halter av vakenhetshormonet kortisol på morgonen, vilket gör att oro kan förstärkas och situationer och händelser kan tolkas som mer negativa än vad de är.

– En förklaring till att man kan känna obehag på morgonen är att evolutionen har utrustat oss med mekanismer som gör att vissa av oss har en extra bra beredskap att vakna och snabbt kunna agera om vi utsätts för en fara, säger Per Carlbring, hjärnforskare vid Stockholms universitet, till DN.

Mer än hälften får söndagsångest

En del får också ångest när de tänker på vad som ska hända under dagen eller den kommande veckan, till exempel på jobbet. Sex av tio svenskar har någon gång drabbats av söndagsångest, det vill säga den låga sinnesstämning som kan drabba oss när helgen går mot sitt slut.

Men det finns massor av saker du kan göra för att få bättre morgnar med mindre ångest och oro.

  1. Sov mer. Kanske det viktigaste rådet av alla. En optimal sömn för en vuxen människa ligger på mellan 7 och 9 timmar och kan förbättra ditt minne, öka ämnesomsättningen och sänka blodtryck och stressnivåer.
  2. Skapa rutiner. Gör det till en vana att varva ned på ett sätt som fungerar för dig på kvällen. Och gå upp i tid så att du inte får för korta, stressiga morgnar.
  3. Sluta snooza! Du blir bara groggy och får en rörigare morgon som riskerar att förvärra oron. Kliv upp direkt när klockan ringer istället.
  4. Hitta ljuset. Det naturliga ljuset är viktigt för att du ska vakna ordentligt. Ät frukost nära ett fönster eller promenera utomhus en kort stund varje morgon.
  5. Se fram emot något. Ha alltid någonting roligt eller som du mår bra av inplanerat i veckokalendern. Det kan vara en fika med en vän eller en tur till simhallen. Det är de små sakerna som räknas!
  6. Ät en god frukost! Har du dina favoritpålägg i kylen eller ett särskilt gott kaffe kan det kanske lindra din morgonångest något.

Källa: DN, sondagsangest.se