meditation Bild: Johnér Bildbyrå

Så tar du kontrollen och väljer glädjen

"Ändra attityd och lev längre!"

Vår hälsoinspiratör Hillevi Wahl skriver om glädje som något vi kan träna oss till att känna. Det kan vara riktigt svårt, framför allt när det är grått och trist ute. Här ger hon några handfasta tips på hur du kan lyckas!

Publicerad 2017-02-07 | Hillevi Wahl

Är du en glad skit? Eller önskar du att du vore en sådan där härligt positiv människa? Speciellt såhär i kämpiga vabbruari? Då kan det vara intressant att veta att glädje är en förmåga som kan övas upp. Det betyder att den känslan kan övas upp som vilken muskel som helst. Lite i taget. Det läser jag i Christina Stiellis bok ”Arbetsglädje” (Fresheye förlag).

Du kan påverka hur du mår

Glädje betyder självklart olika saker för olika människor. Men på det stora hela brukar vi tala om hur nöjda vi är, med vårt liv, våra relationer och våra jobb. Och de goda nyheterna är att vi kan påverka en stor del av hur bra vi mår och hur tillfreds vi är på våra arbetsplatser eller i vår skolmiljö. 

Kontrollera dina tankar

Glädjeforskare brukar räkna med att ungefär 50 procent av glädjen vi har kommer av arv, gener och miljö. Tio procent av glädjen avgörs av omständigheter, som att vi vinner på lotto eller klarar av något som vi kämpat med länge. Resterande 40 procent handlar om hur vi kontrollerar våra tankar och vårt eget beteende. Det är alltså den här biten vi direkt kan påverka själva. Det är en jättestor del, 40 procent, nästan hälften.

Behöver det dumma mejlet förstöra en hel dag?

Glädje hänger intimt samman med tacksamhet. Att ha en realistisk syn på vad vi faktiskt har. Tak över huvudet, mat på bordet, vacker natur, vänner och familj. Har vi allt detta – och fattar hur otroligt lyckligt lottade vi är över det - så kanske inte det där dumma mejlet behöver förstöra en hel dag på jobbet?

Så väljer du mer glädje

Här är Christina Stiellis bästa gör-det-själv-tips till mer glädje:

1. Ändra attityd och lev längre. Optimister är inte bara gladare utan löper mindre risk att drabbas av till exempel hjärtinfarkt.  
Vi kan träna oss till att se samma givna situation ur olika perspektiv.

2. Var generös. Dussintals studier visar att generösa människor är mer nöjda med sina liv än de som inte är det. Var allmänt schysst och bjussig, släpp fram någon i en kö eller hämta kaffe åt en kollega.

3. Stanna här och nu. Vila i det du har framför ögonen just nu. Att bara stänga ögonen en stund och fokusera på andningen har visat sig vara otroligt välgörande.

4. Fokusera på upplevelser - inte på saker. Upplevelser räcker länge. Både före, under och efter vi har tagit del av den. Att titta på bilder från en härlig semester kan vara en viktig del i träningen. 

5. Ge varje dag ett mål och en plan. Låt varje dag räknas. Ta några minuter när du vaknar och fundera på vad du vill att just den här dagen sak handla om.

6. Vårda ditt sociala nätverk. Ett starkt nätverk saktar ner vårt biologiska åldrande. Om vi umgås med andra positiva människor smittar det av sig och ökar vår egen glädje.

7. Skratta mer. Vi får det vi ger. Att skratta kan vara det mest smittsamma på en arbetsplats. Skrattet reducerar stresshormoner och får oss att må bättre.

8. Rör på dig. Med rörelsen stressar vi av, tankar skingras, sömnen blir bättre och vi känner oss friskare och piggare.