Bild: Johnér

Så undviker du att drabbas av utmattningsdepression

Experternas bästa råd som förebygger besvären

Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna – och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.

Publicerad 2015-02-26 | Senast ändrad 2016-09-15 | Vardagspuls
 

Sofia "PT-Fia" Sjöström drev en av Sveriges största hälsobloggar när hon själv drabbades av en utmattningsdepression. I Vardagspuls berättar hon hur hon kom tillbaka.

I dag används inte längre termen utbrändhet, i stället används utmattningsdepression. Om balansen mellan stress och återhämtning inte fungerat under en längre period riskerar du att drabbas. Det kan handla om en stark press på arbetsplatsen eller en stor förändring i privatlivet, till exempel dödsfall eller skilsmässa. 

Symptomen för utmattingsdepression kan vara både psykiska och fysiska.

  • Trötthet. Du kan drabbas av en stor trötthet som inte försvinner oavsett hur mycket du vilar.
  • Du går vilse. Utmattningen kan göra att du får svårt att orientera dig även i välbekanta miljöer.
  • Förvirring. Du kan få svårt att göra vanliga saker, som att låsa upp en dörr eller att köra bil.
  • Minnesstörningar. Du kan få svårt att komma ihåg saker, svårt att koncentrera dig och få problem med att planera.
  • Känslomässiga symptom. Det är vanligt att den som håller på att drabbas blir lättirriterad, orolig eller nedstämd. Det är också vanligt att drabbas av ångest.
  • Sömnproblem. Du kan både få svårt att somna, vakna många gånger under natten och vakna för tidigt på morgonen utan att kunna somna om.
  • Hjärtklappning.  Du kan drabbas av hjärtklappning och andra kroppsliga symptom som magkatarr, förstoppning, högt blodtryck, värk och överdriven ljudkänslighet.
  • Skuldkänslor. När prestationsförmågan försämras på grund av utmattningen är det lätt att drabbas av skuldkänslor som i sin tur kan leda till ångestattacker.

Psykologens bästa knep för att slippa söndagsångest

Källa: Vårdguiden

Så förebygger du utmattningsdepression

Om du börjar känna av symptom är det viktigt att vidta förebyggande åtgärder. Vardagspuls har samlat experternas bästa råd som hjälper dig att undvika att drabbas av utmattningssyndrom. 

1. Varva ner

Under stressiga perioder är det särskilt viktigt att också hitta tid till återhämtning. Många får den bästa återhämtningen i en miljö fri från stimuli, men vad återhämtning innebär är helt individuellt – hitta din mest effektiva metod. 

2. Motionera

Fysisk aktivitet kan ha bra effekt. Man ska helst vara aktiv motsvarande tre löpningar i veckan, 30 minuter per tillfälle.

3. Sov

Sitt inte uppe på nätterna även om du är uppe i varv efter en hektisk dag. Sömn är den bästa återhämtningen. Regelbundna sovtider är viktigt.

4. Känn efter

Ju tidigare du lägger märke till stressrelaterade besvär, desto tidigare kan du göra något åt dem. Det bästa sättet att undvika att bli sjuk är att lära känna dina egna varningssignaler och att bromsa i tid. Ta tecknen på allvar och gör någonting åt dem.

5. Prata om det

Det är viktigt att göra sig förstådd och att söka hjälp i sin omgivning. Stressen kan bli värre om du är själv i den. Någon i din närhet kanske kan avlasta dig genom att passa barn eller springa ärenden. Skäms inte för att söka hjälp. Utmattning kan leda till att även små sysslor, som att gå ut med soporna eller tömma diskmaskinen, kan kännas överväldigande.

6. Förändring 

Identifiera vad det är som oroar dig och förändra det. Kanske är det dags att byta yrke eller arbetsuppgifter? Att ta tag i någonting som blivit liggande orört för länge? Kan du sätta tydligare gränser mellan arbete och fritid eller ta på dig mindre ansvar? Chefen är ansvarig för arbetsmiljön, men du har ett ansvar att berätta för din chef om du mår dåligt av din arbetssituation. 

7. Sök hjälp

Om du tror att du drabbats av eller känner att du håller på att drabbas av utmattningsdepression: kontakta din vårdcentral, företagshälsovård eller ring sjukvårdsupplysningen.

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.