Sovande kvinna Bild: Mostphotos

Därför ska du inte sova ikapp på helgen

Sömnexperterna reder ut

Brukar du ligga och dra dig på helgmorgnarna för att du sovit för lite under veckan? Det kan vara det som är roten till problemet, menar sömnforskare. Det är bättre att ta korta tupplurer på dagen.

Publicerad 2016-09-12 | Senast ändrad 2017-03-17 | Vardagspuls

När skymningen kommer är det lätt att känna tröttheten komma smygande. Ändå kan det vara svårt att hinna med alla vardagsbestyr, varva ner och gå och lägga sig i tid. Under veckan byggs sömnskulden upp och på fredagen får man äntligen gå och lägga sig utan att ställa klockan...

Känner du igen dig? Då kan det vara dags att tänka om, enligt den norska sömnexperten Bjørn Bjorvatn som är verksam vid Norska sömnsjukdomskompetenscentret.

– Du ska försöka gå upp och lägga dig vid samma tider varje dag. Sov inte länge på helgen, sov inte ut. Går du upp vid klockan 12 kommer det att ta tid att komma tillbaka i rytmen, så ställ väckarklockan även på helgen, säger han till norska NRK.

En tupplur är bättre

Istället är det bättre att försöka hålla sig till samma tider varje dag. Om du sover mycket längre på helgmorgnarna riskerar det att göra det svårare att ta sig upp när arbetsveckan börjar igen. Särskilt för de som lider av sömnproblem.

Den norska sömnsjukdomsspecialisten Magne Tvinnereim säger till NRK att det är bättre att ta en tupplur mitt på dagen – men den får inte vara för lång.

– Är du sund och frisk rekommenderar vi att du maximalt sover mellan 15 och 30 minuter på dagen. Sover du längre påverkar du insomningstiden på kvällen och öfrlorar effekten av sömnen, säger han.

Läs mer om sömn