Stressa mindre och gå ner i vikt Bild: Johnér

Steg för steg – så lugnar du din stressade hjärna

Stress kan vara många olika saker men en slags stress brukar benämnas som inre stress.
Att älta det som har varit eller oroa oss över det som komma skall – ofta helt i onödan.
Långvarig stress kan dessutom påverka oss att lättare gå upp i vikt.

Publicerad 2016-11-14 | Jeanette Steijer

Man misstänker idag att vissa delar av hjärnan kan skadas vid långvarig stress men att det också faktiskt finns möjlighet för nybildning av celler i den delen av hjärnan. Det som är både spännande och tänkvärt är att man i forskning har sett förändringar i hjärnan på människor som börjat träna medveten närvaro eller meditation.

Den enkla handlingen att öva medveten närvaro eller mindfulness ökar både hjärnaktivitet och tätheten av hjärnans vävnad i vissa områden. Områden som har att göra med hur vi hanterar exempelvis motgångar, stress och koncentration.

Mindfulness är en beprövad metod som kan hjälpa dig att ta kontroll över negativa tankar och känslor. Du kan lära dig släppa taget om oro, stress och andra faktorer som hindrar dig från att vara i full närvaro. Du kan lära dig att uppleva nuet i stunden utan att hela tiden tolka eller förvränga det du upplever. Att bara vara här och nu genom att koncentrerat observera dina tankar och sinnesintryck. Att acceptera allt som det är och inte vara slav under dina tanke- och känslomönster som ofta går på autopilot.

Därför är det så bra för hälsan att bada kallt

Hur gör man då? När börjar man? Vad gör man? Det kan verkligen kräva övning att hitta till ett lugn och en medveten närvaro. Men det behöver inte vara svårare att komma igång än så här:

  1. Sitt på en stol med fötterna platt mot golvet och använd några minuter till att bara andas långsamt in och ut.
  2. Rikta all din uppmärksamhet på ditt andetag. Känn luften som strömmar in genom näsan, ner genom luftstrupen och ända ner i botten av lungorna.
  3. Känn när kroppen skiftar och luften istället strömmar ut genom lungorna, bröstkorgen töms och sjunker ihop.
  4. När tankar kommer som distraherar dig från din andning, oroa dig inte. Bara låta dem passera, och flytta tillbaka din uppmärksamhet till din andningen.

Lite övning varje dag så kommer du kunna tillbringa från ett par till flera minuter med att göra ingenting annat än att fokusera på din andning och alla andra tankar får vänta.

Så, nu har du kommit igång med mindfulness! Det finns både kurser och filmer på nätet som du kan ta hjälp av om du vill börja hemma och få guidning exempelvis med andetag eller annan meditation.

Lycka till!