Gör enkla övningar och känn dig lyckligare Bild: Johnér

Tre övningar som gör dig lyckligare

Att öka sitt välmående är både en rolig och viktig utmaning i livet. Vi har alla en genetisk grundnivå för hur vi mår och utöver det kan vi påverka så mycket som 40 procent av vårt välmående. Att göra den viktigaste personen i vårt eget liv lyckligare (oss själva) kommer inte bara påverka oss positivt, utan också vår närmsta närhet.

Publicerad 2016-10-14 | Tina Löfström

När vi mår bra, smittar vi andra att må bättre! Och det bästa är att vi med enkla medel kan göra stor skillnad på hur vi mår. Nedan har jag listat mina tre bästa tips för att på enkla sätt öka välmåendet:

  1. Tacksamhetslista/dagbok. Den här är min absoluta favorit-lyckohöjare! Att aktivt tänka/skriva/säga vad man är tacksam för i livet är ett av de enklaste och bästa sätten att öka välmåendet både i nuet och på lång sikt. Idag är jag tacksam för att jag i veckan haft möjligheten att åka till England och hälsat på min bror under veckan. Jag är tacksam för att jag fick lite sovmorgon i morse och jag är tacksam för att jag känner mig lika pirrig och glad över att få mysa med min sambo ikväll när han kommer hem ifrån jobbet, som jag kände när vi träffades för första gången för 8 år sedan!
  2. Framgångsalbum. Vi människor utför stordåd i våra egna världar. Det kan vara en framgång på jobbet, en god gärning mot en medmänniska eller ett personligt mål som vi länge kämpat för och uppnått. Vissa av dessa personliga segrar kommer vi alltid att minnas, medan andra snabbt faller i glömska. Ett framgångsalbum är rätt och slätt en minnesbank över personliga segrar. Det kan bestå av en dagbok där man skriver ner saker man lyckats med som man är stolt över eller så kan det vara en fotovägg hemma eller en minnessak på fönsterbänken. Huvudsaken är att vi ska kunna ta fram minnena när som helst och kunna återuppleva och förundras över alla coola saker vi lyckats med genom livet – stora som små!
  3. Ring/träffa en vän. Relationer, relationer, relationer! Ju bättre, starkare och djupa relationer vi har, desto lyckligare är vi. Förra helgen var jag förkyld och satt hemma hela dagen. Men helgen spenderades ändå tillsammans med min bästa vän då vi pratade i telefon i över sex timmar medan vi båda gick runt och gjorde saker på varsitt håll. Att hitta och ta hand om de relationer där sex timmar av telefonsamtal känns som 5 minuter – det är jättebra för vårt välmående! En god relation ger oss stöd i tuffa tider och glädjeboostar oss i framgångstider. Och all tid där emellan är det bara mysigt att ha en nära person att dela vardagen med!