Bild: Johnér

Tre övningar som gör dig lyckligare

Att öka sitt välmående är både en rolig och viktig utmaning i livet. Vi har alla en genetisk grundnivå för hur vi mår och utöver det kan vi påverka så mycket som 40 procent av vårt välmående. Att göra den viktigaste personen i vårt eget liv lyckligare (oss själva) kommer inte bara påverka oss positivt, utan också vår närmsta närhet.

Publicerad 2016-10-14 | Tina Löfström

När vi mår bra, smittar vi andra att må bättre! Och det bästa är att vi med enkla medel kan göra stor skillnad på hur vi mår. Nedan har jag listat mina tre bästa tips för att på enkla sätt öka välmåendet:

  1. Tacksamhetslista/dagbok. Den här är min absoluta favorit-lyckohöjare! Att aktivt tänka/skriva/säga vad man är tacksam för i livet är ett av de enklaste och bästa sätten att öka välmåendet både i nuet och på lång sikt. Idag är jag tacksam för att jag i veckan haft möjligheten att åka till England och hälsat på min bror under veckan. Jag är tacksam för att jag fick lite sovmorgon i morse och jag är tacksam för att jag känner mig lika pirrig och glad över att få mysa med min sambo ikväll när han kommer hem ifrån jobbet, som jag kände när vi träffades för första gången för 8 år sedan!
  2. Framgångsalbum. Vi människor utför stordåd i våra egna världar. Det kan vara en framgång på jobbet, en god gärning mot en medmänniska eller ett personligt mål som vi länge kämpat för och uppnått. Vissa av dessa personliga segrar kommer vi alltid att minnas, medan andra snabbt faller i glömska. Ett framgångsalbum är rätt och slätt en minnesbank över personliga segrar. Det kan bestå av en dagbok där man skriver ner saker man lyckats med som man är stolt över eller så kan det vara en fotovägg hemma eller en minnessak på fönsterbänken. Huvudsaken är att vi ska kunna ta fram minnena när som helst och kunna återuppleva och förundras över alla coola saker vi lyckats med genom livet – stora som små!
  3. Ring/träffa en vän. Relationer, relationer, relationer! Ju bättre, starkare och djupa relationer vi har, desto lyckligare är vi. Förra helgen var jag förkyld och satt hemma hela dagen. Men helgen spenderades ändå tillsammans med min bästa vän då vi pratade i telefon i över sex timmar medan vi båda gick runt och gjorde saker på varsitt håll. Att hitta och ta hand om de relationer där sex timmar av telefonsamtal känns som 5 minuter – det är jättebra för vårt välmående! En god relation ger oss stöd i tuffa tider och glädjeboostar oss i framgångstider. Och all tid där emellan är det bara mysigt att ha en nära person att dela vardagen med!

Vilken inspirationskälla!

Bild: Hillevi Wahl

Hillevi om priset: ”Kan prata om alkoholism som om det vore fiskpinnar”

INRE HÄLSA Vardagspuls hälsoinspiratör Hillevi Wahl växte själv upp i en missbruksfamilj. Nu vinner hon pris för sitt sätt att föreläsa och skriva om beroendeproblematik.

Ny studie

Bild: Johnér

Du blir lyckligare av att bo ensam

KROPP & HÄLSA Grattis alla singlar! Det kan vara lätt att tro att man är lyckligare i en relation än som ensam, men en ny studie visar tvärtom. 

Nya 4-7-8-tekniken:

Bild: Johnér Bildbyrå

Knepet som ska hjälpa dig att somna på 60 sekunder

KROPP & HÄLSA Blev det en sömnlös natt? Sömnexperten Andrew Weil har skapat en teknik som ska få dig att komma till ro – och dessutom hjälper dig att kontrollera ilska.

Det bästa från Vardagspuls TV

      Följ Vardagspuls bloggare

      Varningssignalerna

      Bild: Johnér

      Så kan hälsoappen göra dig sjuk

      INRE HÄLSA Hälsoapparna och aktivitetsarmbanden gör att vi rör på oss mer och sitter stilla mindre. Men självmätningen kan också gå till överdrift – och göra att vi mår sämre. Här är varningssignalerna du ska hålla utkik efter.

      Psykisk ohälsa

      Bild: Johanna Berghänel och Johnér

      Johanna led av självupplevd fulhet

      INRE HÄLSA Allt började med en elak kommentar om hennes utseende. "Den kommentaren gav mig en så kraftig ångestattack att jag började gömma mig på skoltoaletten och hålla handen för munnen när jag pratade"

      HSP

      Bild: Johnér

      Är du högkänslig? Så vet du – och så påverkas din hälsa

      INRE HÄLSA Känner du ibland att du måste gå och lägga dig i ett mörkt rum efter en dag full av intryck på stan? Då finns risken att du är högkänslig – eller chansen, beroende på hur du ser det.

      Läskiga listan

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Det här är svenskarnas vanligaste fobier

      Är det något som får dig att hoppa högt av rädsla? Här är svenskarnas vanligaste fobier, är din en av dem?

      Stressexpertens råd

      Bild: Malin Hägglöf, Pixabay

      Malin blev så utbränd att hon inte kunde gå – nu hjälper hon andra

      INRE HÄLSA Efter att ha drabbats av en svår utmattning bestämde sig Malin Hägglöf för att lära sig mer om vad som drabbat henne – och utbildade sig till stressterapeut.

      Intervju

      Bild: Johnér

      Träningen hjälpte Stellan att bli av med sin depression

      MOTION & TRÄNING Stellan Sverne, 42, är ett levande bevis på att depression är effektivare bot mot depression än antidepressiva läkemedel. 

      Ernst Kirchsteiger

      Bild: Vardagspuls

      ”Jag tror faktiskt på evig kärlek”

      INRE HÄLSA Folkkäre programledaren Ernst Kirchsteiger är aktuell med ännu en säsong av Sommar med Ernst. Här avslöjar vad som är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande.

      8 saker att hålla koll på

      Bild: Johnér

      Är du introvert? Tänk på det här

      KROPP & HÄLSA Är du en sådan som blir utmattad av att gå på fest med många främlingar? Då kan det vara så att du är introvert. Och det kan påverka dig mer än du tror.

      Studie visar:

      Bild: Johnér Bildbyrå

      Äckligt med stora kryp – ett sundhetstecken

      Stora kryp och snuskiga toaletter, att vi reagerar med ”Äuuuuh”-känslor har en väldigt smart funktion för vår hälsa, enligt forskarna.

      Bild: Vardagspuls

      Tobias Karlsson: "Jag var alltid den som blev vald sist på brännbollen"

      KLIPP Dansaren Tobias Karlsson som är aktuell med en ny dansföreställning gästade programmet för att berätta om utanförskapet han kände under skolåren

      Humörhöjare?

      Bild: Johnér

      Nedstämd? Gråt en skvätt så känns det bättre

      INRE HÄLSA Mår du bättre av att gråta en skvätt? Du är inte ensam. Gråt kan faktiskt fungera som en humörhöjare.

      Stress-verktyg

      Bild: Johnér Bildbyrå

      6 effektiva sätt att dämpa stress

      INRE HÄLSA Behöver du komma ner i varv? Här är metoderna som fungerar, enligt forskningen.

      Louise Hallin

      Bild: Vardagspuls-Mårre

      ”Han sover till 14 – vi blir galna!” Louise: ”Det är normalt”

      INRE HÄLSA Vad gör du när ditt gulliga barn förvandlas till en annan varelse som sover länge på dagarna, är stingslig och ifrågasätter dig? Louise Hallin har svaret på hur tonåringen ska bemötas.

      Bild: Johnér

      Det menar tonåringen – egentligen

      ORDLISTA Det är inte alltid lätt att förstå vad tonåringar menar. Ibland undrar du kanske om ni ens pratar samma språk. Men det går att lära sig! Vardagspuls har samlat ihop några grundglosor från dagens snåriga tonårsspråk.

      Bild: Hillevi Wahl

      Hillevi Wahl: Inget barn vill att föräldrarna ska dricka

      BLOGG Vi kan inte längre hävda att det bara är alkisbarn som far illa av de vuxnas drickande. Inget barn vill att föräldrarna ska dricka, skriver Vardagspuls bloggare Hillevi Wahl. 

      Utmattningsdepression

      Bild: Johnér

      Så undviker du att drabbas

      INRE HÄLSA Ibland kan jobbstressen eller i privatlivet bli för mycket och leda till utmattningsdepression. Men hur känner du igen de första varningssignalerna och hur undviker du att drabbas? Vardagspuls ger dig experternas bästa råd.