Mage med händer som formar ett hjärta Bild: Mostphotos

10 tips som får magen att må toppen

Från probiotiska livsmedel till magmassage

Få åkommor är så besvärliga som att ha magont. Inte bara för att det smärtar utan också för att det kan ha så många orsaker. Allt från tillfällig stressmage till plågsam IBS. Men oavsett anledning är det viktigt att ha en bra bakterieflora i tarmen, äta rätt, stressa mindre och att ta hand om magen på allra bästa sätt.

Publicerad 2018-03-12 | Vardagspuls

1. Ät regelbundet men mindre

De flesta dietister rekommenderar att man äter regelbundet och hellre flera mindre mål än ett par stora. Har du känslig mage bör du dessutom vara extra försiktig med starka kryddor och stekt mat.

2. Satsa på tuggmotstånd och syrat

Koka inte sönder grönsakerna. Magbakterier tycker om grönsaker med tuggmotstånd eftersom tarmen får jobba mer. Syrade grönsaker har varit i ropet ett bra tag nu och det är inte konstigt eftersom de innehåller massor med hälsosamma magbakterier som gör magen riktigt glad.

Nya Dofilus – med unik kombination av tre goda magbakterier

Nya Dofilus är en yoghurt som innehåller en unik kombination av tre bakteriestammar som kan hjälpa dig att få en mage i balans.

Läs mer om nya Dofilus

3. Var försiktig med fruktsockret

Visst är frukt hälsosamt men om du har känslig mage är vissa frukter att föredra framför andra. Äpple, päron, persika, mango och vattenmelon innehåller stora mängder fruktsocker, fruktos, och precis som andra kolhydrater kan dessa frukter ställa till det i mag- och tarmsystemet hos känsliga personer. Frukt och bär som är snällare för magen är exempelvis jordgubbar, kiwi, mandarin, banan (ej övermogen) och blåbär.

4. Känslig mage? Välj laktosfritt!

Om din mage reagerar på måltider med stora mängder mjölkprodukter kan det vara läge att testa att byta till laktosfritt. Kanske är du laktosintolerant? Som tur är finns de flesta mjölkprodukter även som laktosfria, så du behöver inte avstå från sådant du gillar.

5. Ät produkter med mjölksyrabakterier

I tarmen lever flera miljarder goda mjölksyrabakterier och mikroorganismer som utgör vår tarmflora och skyddar oss från de bakterier som kan göra oss sjuka. Livsmedel som innehåller mjölksyrabakterier är till exempel fil och yoghurt. Vissa produkter innehåller till och med extra mycket goda bakterier, så kallade probiotiska livsmedel. Här hittar vi bland annat speciella yoghurtar, juicer och shots.

6. Ät fiberrikt

Trög mage och en mage som är svullen och gör ont kan vara tecken på fiberbrist. Tänk bara på att vissa IBS-magar är känsliga mot för mycket fibrer av vissa sorter. Har du sådana magproblem bör du kanske fundera på att genomgå en FODMAP-behandling med hjälp av en dietist.

7. Träna regelbundet

Ja, även magen mår bra av regelbunden träning. Det behöver inte handla om några långpass, 30 minuter motion om dagen kan räcka för att hålla magen i form. Och glöm inte den superviktiga vardagsmotionen.

8. Tagga ner på tugget

Det är så lätt att ta ett tuggummi efter en måltid eller bara av en enkel vana. Men var sparsam med det. Tuggummi-tuggande kan orsaka en del magbesvär. När du tuggar sväljer du nämligen extra mycket luft, som gör en känslig mage uppsvälld och i obalans. Många tuggummin innehåller dessutom sötningsmedlet sorbitol och xylitol, som har en laxerande effekt och kan orsaka svullen mage.

9. Massera magen

Är din mage orolig är det viktigt att lugna ner hela nervsystemet. Det kan du göra med hjälp av olika slags massage. När du får massage utsöndrar kroppen må-bra-hormonerna serotonin och oxytocin som får igång blodcirkulationen och musklerna att slappna av. Men du kan också lindra orolig mage med hjälp av olika avslappningsövningar, avslappningsmusik, lugnare yoga, meditationspass, qigong eller tai chi.

10. Glöm inte att dricka

Att kroppen och såklart även magen får vätska är livsnödvändigt. Drick vatten, eller – om du föredrar det till måltiden - mjölk eller juice för att underlätta för tarmarna att jobba med maten. Har du känslig mage bör du vara sparsam med kaffe, kolsyrat och alkohol.