sömn tips knep sova bättre Bild: Johnér Bildbyrå

11 knep som hjälper dig att sova i sommarvärmen

Har du provat att lägga sängkläderna i frysen?

Äntligen får vi lite värme i Sverige! Men med den kommer också sömnproblem för många. Kanske är du utomlands och har svårt att sova i hettan. Här kommer en samling tips som hjälper dig att sova genom tropiska nätter.

Publicerad 2015-07-03 | Senast ändrad 2017-07-13 | Vardagspuls

1. Använd sängkläder i bomull

De är lättare och andas bättre än sängkläder gjorda av satin, siden och polyster.

2. Ligg still!

Det är lätt att bli orolig och kasta sig fram och tillbaka i hettan. Det gör bara problemet värre. Bestäm dig för att liga still så håller du temperaturen nere.

3. Öronproppar

Även ljudnivån kan stiga på sommaren eftersom det är fler människor ute vid senare tider på dygnet. Lösningen är enkel: skaffa öronproppar.

4. Prova olika täcken

Det är nog en självklarhet för många, men ibland kanske det gamla vanliga täcket åker med av bara farten. Prova en ett tunnare täcke, en filt eller bara påslakan för att göra det lite svalare.

5. Ha vatten redo

I stället för att dricka mängder med vatten innan du går och lägger, ha ett stort glas iskallt vatten inom räckhåll så kan du svalka ner dig när du behöver.

6. Duscha kallt

Ta en kall dusch strax innan du går och lägger dig för att få ner kroppstemperaturen. Kanske hinner du då somna inna  du upplever den jobbiga hettan igen. Men duscha inte för kallt – det riskerar att pigga upp dig i stället.

7. Öppna fönstret

Det enklaste och mest användbara tipset av alla. En lätt bris gör stor skillnad för att stå ut i hettan. Har du inget fönster nära sängen? Skaffa en fläkt. Låter det för mycket utanför fönstret? Se punkt 3 ovan...

8. Tidiga kvällar

Det är lätt att du kommer hem och går till sängs senare i takt med att kvällarna blir ljusare. Det behöver inte vara ett problem. Däremot kan det vara svårt att sova om du går och lägger dig strax efter att du kommit hem. Försök att alltid komma hem och varva ned ett par timmar innan sovdags.

9. Ät inte sent

Sommaren gör också att många äter senare än vanligt. För att få en bättre sömn kan det vara bra att försöka hålla sig till sina vanliga mattider och att inte äta strax innan man går och lägger sig.

10. Byt sovrum

Kolla vilket rum som är svalast i huset eller lägenheten och sov där tills den värsta hettan försvunnit. Låt inte gamla vanor stå mellan dig och en god nattsömn.

11. Frys sängkläderna

Dina sängkläder måste vara torra och du måste stoppa dem i en plastpåse för att inte blöta ner dem. Ta sedan fram sängkläderna strax innan du går och lägger dig för en härlig svalka.

Källa: Independent