frukost nyttigt mat Bild: Johnér Bildbyrå

Fyra nyttigheter du äter på fel sätt

Vilken luring! Här har du gått miste om en massa hälsofördelar med välkända nyttighetsbomber. Gör om, gör rätt.

Publicerad 2015-05-20 | Vardagspuls

1. Broccoli

Den här piggt gröna grönsaken är känd för alla sina hälsovinster, eftersom den är fullproppad med vitamin C, antioxidanter och järn. Men många gör misstaget att koka den, vilket enligt en kinesisk studie gör att broccolin tappar en stor del av sina näringsämnen. Det bästa sättet att tillreda den om du vill ”mjuka upp den” och samtidigt bevara alla nyttigheter är att ångkoka den, enligt studien.

2. Jordgubbar

Den röda lilla godingen innehåller massor av fiber, antioxidanter och vitamin C – och även en liten mängd järn. Men för att få i dig alla nyttigheter ska du vänta med att skära upp dem till strax före serveringstillfället. Det beror på att framför allt vitamin C är känsligt för ljus och syre, och därför ska du exponera dem så kort tid som möjligt för det. 

3. Vitlök

Gillar du att låta vitlök ge smak åt pastarätter och grytor? Utmärkt. Vitlök innehåller ett trevligt enzym som motverkar cancer, men till skillnad från vitamin C mår enzymet bra av att exponeras för luft. För att få ut maximalt av hälsofördelarna med vitlök ska du skära upp vitlöken tio minuter innan du slänger i den i grytan, för att aktivera enzymet fullt ut.

4. Yoghurt

Du vet den där vätskan som ofta ligger och flyter ovanpå yoghurten när du öppnar förpackningen? Många häller ut den i vasken innan de sätter skeden i yoghurten, men det är – app, app, app – ett stort misstag. Den där vätskan är vassle, som innehåller finfina saker som vitamin B12, kalcium och protein. Så istället för att hälla ut den, rör om i yoghurten så att vasslen blandas ut.

Källa: Health.com