Sitter du still mycket i ditt jobb? Bild: Johnér

5 enkla övningar du kan göra när du sitter ner

Undvik att få ont av ditt stillasittande

Stillasittande och statiskt arbete leder lätt till onda ryggar och ömma axlar. Men bara några minuters träning varje dag kan göra underverk för din kropp.

Publicerad 2015-03-23 | Vardagspuls

De flesta av oss sitter framför datorer större delen av dagarna, och kanske till och med när vi kommer hem. Samtidigt har vi inte tid att gå till gymmet. En ond cirkel som kan vara svår att bryta. Men det finns små övningar som du kan göra även när du sitter stilla på jobbet.

1. Lyft på axlarna

Sitt avslappnad med rak rygg. Dra upp båda axlarna mot öronen och släpp sedan ner dem igen och slappna av. Upprepa ett par gånger – så får du igång blodcirkulationen i axlarna.

2. Stretch av nacken

Sitt på stolen och placera ena handen under rumpan medan du lutar ditt huvud åt den andra sidan. Pressa inte utan låt bara tyngdkraften jobba. Sitt så på varje sida i ungefär en minut.

3. Vrid på huvudet

Sitt med rak rygg och räta upp nacken. Vrid sedan huvudet så långt du kan först åt höger och sedan åt vänster. Ta det försiktigt – det ska vara en lugn rörelse. 

4. Korrigera din hållning

En övning som motverkar den klassiska "gamställningen" som man lätt får framför en dator. Dra in hakan och för tillbaka huvudet, så att det känns som om någon drar dig uppåt i håret. Denna övning är bra att upprepa flera gånger per dag.

5. Stretcha rumpan

Sitt med fötterna ihop och ryggen rak. Lägg upp det högra benet över det vänstra så att den yttre fotknölen ligger mot det andra benets lår (strax ovanför knäet). Spänn magen och svanka så mycket du kan. Luta överkroppen framåt tills det känns i muskeln, stanna upp i några sekunder, och låt sedan muskeln slappna av lika länge. Bör upprepas två till tre gånger på båda sidorna. 

Ta för vana att göra de här fem övningarna helst ett par gånger under dagen. Ställ gärna klockan så glömmer du inte bort att ta en paus. Och glöm inte att resa på dig ett par gånger under dagen. Små korta pauser är det bästa, så gå och prata med en kollega istället för att skicka i väg ett mejl.                                      

Har du stora problem med nacke och axlar som inte går över – då bör du kontakta en sjukgymnast för att få hjälp.

Källor: Friskis & Svettis, Tidningen Kollega.