Blåbär är skonsamt för dig med IBS Bild: Press, Pixabay

5 goda skäl till att njuta av blåbär året runt

"Det räcker med ett par matskedar om dagen"

Att plocka blåbär är inte bara ett mysigt nöje så här i sommartider. Det vackra bäret innehåller dessutom en massa nyttigheter och är skonsamt för dig med känslig mage och IBS. Dietisten Sofia Antonsson ger dig fem skäl till att njuta av blåbär i sommar.

Publicerad 2016-07-25 | Vardagspuls

– Blåbär är ett jättebra bär som det går att göra en hel del av. Man kan äta det som det är, använda i smoothies, i filen och yoghurten och i sin müsli efter att man torkat den, säger dietisten Sofia Antonsson.

5 skäl till att äta blåbär

  1. Studier visar att blåbär kan förbättra och förhindra höga nivåer av blodsocker, framförallt hos personer som har diabetes typ 2. Det är antosyanin-flavonoider som motverkar det höga blodtrycket.
  2. Blåbär innehåller lite kolhydrater (lite fruktsocker) jämfört med andra bär och frukter.
  3. Blåbär är rika på vitaminer, mineraler och kostfibrer. Dessutom innehåller de antioxidanter som är väldigt nyttiga.
  4. Blåbär kan ge bättre syn eftersom de antioxidanter (lutein) och det vitamin A som finns i bäret kan hjälpa till att skydda ögat från vissa åldersförändringar och kan hjälpa till att förhindra att du drabbas av gula fläcken-sjukan.
  5. Blåbär är bra om man har känslig mage och IBS. Blåbäret innehåller inga höga mängder FODMAPs, det vill säga de jäsningsbara kolhydrater som ger svullen mage.

Psst! Blåbär är nyttigt och gott men som med så mycket annat bör man undvika att äta för mycket av dem. Det räcker med ett par matskedar om dagen. Och kom ihåg att blåbär går alldeles utmärkt att frysa in och plocka fram ur frysen i höst och vinter. Alla näringsämnen behålls när du fryser bären och sedan inte värmer dem för mycket innan du äter dem.

Källa: Sofia Antonsson, Applied Physiology.

SPONSRAT INNEHÅLL