bakterier tangentbord hälsa Bild: Johnér Bildbyrå

5 hälsomisstag du gör dagligen

Känner du igen dig? Dags att få in nya rutiner!

De små valen under dagen påverkar din hälsa mer än du tror.
Här är 5 vanliga misstag.
Tur att det är så enkelt att göra om och göra rätt.

Publicerad 2015-06-18 | Senast ändrad 2017-07-07 | Vardagspuls

1. Du ligger på vätskeminus

Om du inte dricker vatten på morgonen så ligger din kropp efter när den försöker uppnå en sund vätskebalans, enligt chefsdietisten Leslie Bonci vid University of Pittsburgh’s Center for Sports Medicine. Och en mild vätskebrist ökar risken för att du blir på dåligt humör, känner dig trött eller förvirrad under dagen. Gör om, gör rätt: börja dagen med ett stort glas vatten.

2. Du pillar i ditt ansikte

I snitt rör vi vid våra ansikten fyra gånger i timmen, enligt forskare vid amerikanska National Institutes of Health. Varför är det ett problem? Jo, för att dina händer då transporterar besökare från alla bakteriezoner du rört vid. Exempelvis är ett genomsnittligt skrivbord på jobbet hemvist för mer bakterier än arbetsplatstoaletten, enligt forskning från University of Arizona. Så när du pillar på ditt ansikte ökar du både risken för att få finnar – och att smittas av sjukdomar.

3. Du sitter still

Det hjälps inte om du motionerar efter jobbet om du sitter blick stilla i din kontorsstol hela dagarna. Det beror på att enzymerna som bränner fett helt enkelt slutar att fungera när du sitter hela dagen, enligt ett forskningsresultat från University of Missouri. Stillasittande ökar risken för övervikt, hjärtsjukdom, diabetes och stroke. Upp och ta små rörelsepauser, svara i telefon stående, dra nytta av ett höj- och sänkbart skrivbord.

4. Du är distraherad medan du äter

Om du vill bli av med oönskade extrakilon så är det ett stort misstag att placera ett snacksförråd på skrivbordet. Där förlorar du snabbt överblicken på hur mycket du äter. Att äta medan man pratar i telefon har nämligen samma effekt som att göra det när man ser på tv, visar studier från University of Liverpool. Du äter mer, och oftare. 

5. Du håller dig

Att vara kissnödig och knipa igen under ett jobbmöte vid något enstaka tillfälle är inte farligt, men om du ofta och länge håller dig när du är kissnödig så påverkar det din blåsaUrinblåsan består av muskelvävnad, som då tänjs ut och muskulaturen förslappas. Då får man svårt att tömma blåsan helt, och i den urin som blir kvar kan bakterier börja växa med urinvägsinfektioner som följd.

 

Källa: prevention.com, Menshealth.com, urologmottagningen på Akademiska sjukhuset i Uppsala