kaffe fika hälsa Bild: Johnér Bildbyrå

5 hälsovinster med kaffe

Hurra för kaffetåren – därför ska du fika

Det svarta guldet i muggen förgyller morgonstunden, och alla kaffedyrkare där ute har fattat något viktigt. Tre koppar kaffe per dag – filtrerat – är finemang. 
Det finns nämligen massor av positiva hälsoeffekter med javan. Här listar vi några av dem.

Publicerad 2015-05-22 | Senast ändrad 2016-09-29 | Vardagspuls

1. Du får ut mer av träningen

Att dricka kaffe före ditt träningspass är en lysande idé. Det visar en studie i International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism där man fann att kaffet hade stor effekt på förbränningen under träningen. Jämfört med testpersonerna som intog en annan dryck före träningen så förbrände kaffedrickarna 15 procent mer kalorier i upp till tre timmar efter passet.

2. Hjälper dig att komma ihåg

Koffein kan faktiskt förbättra din förmåga att minnas. En studie från Johns Hopkins University i USA visade att koffeinet förbättrar ditt minne i upp till 24 timmar efter att det intogs. En grupp människor som i vanliga fall inte dricker kaffe delades upp i två testteam, där det ena fick placebo och det andra fick 200 mg koffein, fem minuter efter att de sett en serie bilder. Dagen efter fick testgrupperna rabbla upp så många bildmotiv som möjligt ur minnet, och gruppen som fick koffein gjorde väsentligt bättre ifrån sig.

3. Skyddar mot cancer

Ett flertal studier visar att just kaffe minskar risken för att cancer ska utvecklas i tjocktarmen och i ändtarmen. Forskning visar också att kaffe hämmar utvecklingen av levercancer. Men inte nog med det – kaffedrickare antas dessutom löpa mindre risk för äggstockscancer och för cancer i mun och svalg. Forskarna anser att kvinnor som har en ärftlig risk för att få bröstcancer kan minska den risken rejält genom att dricka kaffe i måttliga mängder.

4. Bevarar muskler

Den trevliga drycken kan hjälpa till att bromsa förlusten av muskelstyrka som kommer med åldern. Det visar en studie med djur från Coventry University. Den skyddande effekten vid koffeinintag märktes på flera olika muskelgrupper, och kan därmed även bidra till att minska skaderisken på sikt.

5. Ett stort plus för humöret

Den dagliga dosen java kan faktiskt skydda mot depression, enligt en studie som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Archives of internal medicineI studien, där över 50 000 kvinnor följts i tio år, framgår att kvinnor som drack fyra koppar kaffe om dagen eller mer hade 20 procents lägre risk att drabbas av depression. Det beror helt enkelt på att kaffet ökar nivåerna av "belöningshormonet" dopamin i hjärnan, vilket gör att vi blir gladare.

Överläkaren: Alla har vi en släng av ADHD 

Pssst...

Visste du att kaffe även kan ge trevliga fördelar i sovrummet? Amerikanska forskare kan nämligen konstatera att män som konsumerar 85–170 milligram koffein varje dag har 42 procents minskad risk att drabbas av impotens (erektil dysfunktion). Den mängden motsvarar ungefär två till tre koppar kaffe om dagen.

Källa: Health.com, IForm.se, Metro, MittKök.se