tips för en bra morgon Bild: Johnér Bildbyrå

5 sätt att få en bra morgon

Om det tar emot att gå upp – gör så här

Är det ett bra tag kvar innan du får gå på semester?
Svider det lite extra att behöva ställa klockan och gå upp tidigt?
Här är morgonknepen som lyfter dina mungipor uppåt.

Publicerad 2015-06-29 | Senast ändrad 2017-05-12 | Vardagspuls

1. Vätskekontroll

Börja dagen med ett stort glas vatten, gärna med en skvätt citron i. Du har då förebyggt vätskebrist, som annars kunde ha ha gjort dig trött och ofokuserad. 

2. Morgonträna

Morgonpasset kommer att få din kropp att jubla. Endorfindosen är en riktig hejarklack för ditt humör, dessutom sätter det igång förbränningen rejält. Hitta en morgonträning som passar dig, oavsett om det är en löprunda eller en omgång framför en träningsfilm.

Lista: 5 smarta knep som hjälper dig att orka morgonträna  

3. Ha en morgon-spellista

Glad musik kan göra stor skillnad för ditt humör, visar en studie från University of Missouri. Skapa en Spotify-lista för en bättre morgon. Hamnar Avicii, Stevie Wonder, Madonna eller månne Beatles på din morgonlista?

4. Ät nyttigt fett

Att äta mat rik på omega-3 kan faktiskt ha en positiv effekt på ditt humör, enligt Sarah Conklin, läkare och professor i psykologi vid Allegheny College i Pennsylvania. Omega 3 kan också hjälpa mot torra ögon, något som kan göra din morgon onödigt besvärlig. Du hittar omega 3 bland annat i fet fisk, valnötter och vissa alger.

5. Titta dig glad

Fortfarande lite grinig på bussen/tåget? Att titta på bilder av ett roligt eller fint minne är en effektiv humörhöjare, visar en brittisk undersökning från University of Portsmouth. I dag är det enklare än någonsin, när dina och vännernas trivsamma minnen finns samlade på Facebook och Instagram.