För vegetarianer är det livsviktigt att få i sig bra proteiner Bild: Johnér och Pixabay

5 livsmedel du bara måste ha om du är vegetarian

"Satsa på baljväxter i alla färger och former"

Du har bestämt dig. Du ska sluta äta kött och fisk, kanske för ett tag, kanske för alltid och är beredd att ersätta köttet med någonting annat. Frågan är bara vad? Dietisten Jeanette Steijer guidar dig till livsmedlen du bör äta om du är vegetarian.

Publicerad 2016-06-22 | Vardagspuls
  1. Mejeriprodukter som till exempel keso, kvarg, yoghurt och filmjölk. Dessa produkter innehåller ett högvärdigt animaliskt protein som är viktigt för att du ska få i dig alla viktiga aminosyror.


    Agneta Sjödins äppelplättar med kvarg

  2. Baljväxter som till exempel kikärtor, linser och bönor i alla färger och former. Baljväxter innehåller en hög andel proteiner som ersätter det animaliska proteinet och innehåller mycket fibrer. Dessutom ger de en otroligt bra utfyllnad i exempelvis soppor och grytor och är ett magert alternativ. Kombinera gärna med bra kolhydratkällor som till exempel quinoa eller matvete.


    Falafel Vardagspuls-style

  3. Köttsubstitut i form av exempelvis tofu och quorn. Quorn består av högvärdigt svampprotein, ibland innehållande äggvita, och är magert. Tofu som är gjord på sojabönor innehåller även det högvärdigt protein som ger bra mättnadskänsla. Livsmedlen är också bra eftersom det går att göra så mycket av dem. De kan grillas, användas i grytor, wokas och göras färs av.

  4. Grönsaker som innehåller mycket järn till exempel broccoli, grönkål och spenat.

  5. Bra fetter. Bra fetter är särskilt viktiga för dig som inte äter fet fisk. Låt fantasin flöda och använd dig av rapsolja, sesamolja, avokadoolja och olivolja. Bra fetter hittar du också i nötter, avokado, frön och oliver.

Är du vegetarian och har IBS? Då måste du läsa det här

Dietistens tips för både vegetarianer och köttätare!

  • Variera dig och ät olika typer av grönsaker, rotsaker och kålsorter för att göra maten mer spännande. Följ säsongen.
  • Variera din kolhydratkälla och växla mellan ris, pasta, matvete och quinoa.
  • Många som slutar äta kött och fisk gör misstaget att äta alldeles för kolhydratrik kost som till exempel enbart pasta med ketchup eller smörgåsar med ost. Satsa på bra proteinkällor från baljväxter och mejeriprodukter.
  • Var lite uppmärksam om du äter vegetariskt på restaurang. Många vegetariska alternativ innehåller mycket fett i form av till exempel smält ost.