Färska champinjoner Bild: Mostphotos

5 livsmedel du inte ska äta för mycket av

Maten som kan göra dig sjuk

Då och då dyker det upp larm som gäller några av våra vanligaste livsmedel. Det kan vara svårt att veta vad man ska ta på allvar. Här ger vi råd kring hur du ska tänka kring några av dem.

Publicerad 2017-03-30 | Vardagspuls

Att se en löpsedel som varnar för att din favoritmat kan vara giftig eller göra dig sjuk kan vara skrämmande. Ofta behöver man dock inte helt sluta med det utan bara skära ner på mängden. Här har vi sammanfattat några av den senaste tidens matlarm och hur du ska tänka för att inte vara i riskzonen.

1. Färska champinjoner – ät inte för mycket

Forskare har sett samband mellan champinjoner och cancer i djurförsök. Det beror på ämnet fenylhydrazin som kan vara cancerogent finns i champinjoner. Man ska därför undvika att äta för mycket, ett hekto i månaden är den maxkonsumtion som Livsmedelsverket rekommenderar. Man ska undvika att äta mycket champinjoner under en längre period. Om man inte kan låta bli den populära svampen så kan man använda konserverade champinjoner som innehåller betydligt lägre halter av ämnet. 

2. Varning om palmolja från EU

Redan under 2016 kom varningar om att produkter som innehåller palmolja kan vara farligt. Den senaste tiden har frågan lyfts igen och Livsmedelsverket har kommit med ny information i frågan. Skadliga ämnen som kan öka risken för cancer kan finnas i vegetabiliska oljor och fetter som hettats upp till höga halter. Dessa skadliga ämnen har framför allt hittats i produkter som innehåller palmolja, men det kan även finnas i andra vegetabiliska oljor. Många livsmedelskedjor har nu börjat undersöka hos sina leverantörer vilka skadliga ämnen som kan finnas i deras sortiment, det rapporterar SVD. Palmoljan har också fått kritik ur hållbarhetssynpunkt. Därför kan det vara bra att försöka undvika produkter som innehåller palmolja. 

3. Larmet om arsenik i ris

Det var under 2015 som Livsmedelsverket kom med en ny studie som visade att det fanns höga halter arsenik i risprodukter. Framför allt var det riskakor som stack ut. Att äta ris några gånger i veckan är ingen risk men man ska undvika att äta ris eller risprodukter varje dag. Till risprodukter hör till exempel risgröt, risnudlar eller rismellanmål.
Det finns några saker du kan göra som påverkar halten av arsenik:

  • Koka med mycket vatten. Häll av överskottet av vatten när riset kokat klart. 
  • Ät inte för mycket fullkornsris. Mycket av arseniken sitter i skalet och skalet finns kvar på just fullkornsris. 
  • Valj basmati- och jasminris. Livsmedelsverkets studie visar att dessa sorter hade lägre halter av arsenik. 
  • Ät varierat. Ris en gång i veckan räcker för vuxna. 

 

4. Ät inte krossade linfrön

Linfrö är fullproppat med omega 3-fett, fibrer och andra nyttiga ämnen. Under hösten 2015 gick Livsmedelsverket ut med rekommendation att man helt ska undvika krossade linfrön. När det gäller hela linfrön så ska man inte äta mer än 1–2 matskedar om dagen. 

5. Lakrits – farligt för vissa

Vilken är din favoritlakrits? Sött, salt eller vill du kanske inte välja? Oavsett vilken sort som är din favorit så bör de se upp med hur mycket lakrits du äter. Även om lakritsroten är nyttig då den är rik på antioxidanter och salicylsyra som kan verka inflammationshämnande så har den en effekt på hälsan som inte är bra för alla. Lakrits och salmiak höjer nämligen blodtryck. Därför ska man inte äta för mycket lakrits om man har hjärtproblem eller högt blodtryck.