5 påståenden om kolsyrat vatten och hälsa Bild: Most photos

5 hälsopåståenden om kolsyrat vatten

Sant och falskt om bubblornas påverkan på kroppen

Dricker du mycket kolsyrat vatten? Har du ibland dåligt samvete över att det skulle vara dåligt för hälsan? Kanske har du det helt i onödan. Vardagspuls reder ut bland myterna kring bubbelvatten.

Publicerad 2018-01-10 | Vardagspuls

1. "Barn ska inte dricka kolsyrat vatten"

FALSKT! Kolsyrat vatten går bra för barn över 2 år att dricka, enligt Livsmedelsverkets rekommendationer. Tvärtom mot vad vissa tror kan kolsyrat vatten vara ett utmärkt substitut mot sötade drycker som saft och läsk, särskilt om vattnet smaksätt med skivor av till exempel citron, lime, apelsin, äpple, gurka eller jordgubbar – så länge som barnet tycker om det förstås.

2. "Kolsyrat vatten är dåligt för magen"

SANT! Alla kolsyrade drycker kan göra dig uppblåst och "rapig", vilket du säkert känner igen. Vi är olika känsliga för bubblorna så det kan vara bra att vara uppmärksam på hur just du och din mage påverkas. Om du är lite känslig, tänk på att du kan låta ditt kolsyrade vatten bubbla ur en stund innan du dricker det. Om du kolsyrar ditt eget vatten kan du anpassa mängden själv och göra ett lagom bubblande vatten.

3. "Bubbelvatten är inte lika törstsläckande som stilla vatten"

FALSKT! Bubbelvatten är förstås precis lika vått som vanligt vatten och innehåller inte heller något som skulle kunna vara uttorkande. Att kolsyran på något sätt skulle förhindra kroppen från att ta upp vätskan är en myt. En studie vid South Carolina University visade att det är precis lika bra att dricka kolsyrat som "vanligt" vatten efter ett tufft träningspass. Däremot kan vissa ha svårt att dricka lika stora mängder kolsyrat vatten och bör då hålla sig till det utan bubblor för att få i sig tillräckligt med vätska vid träning eller annan ansträngning.

4. "Kolsyrat vatten fräter på tänderna"

FALSKT! Att kolsyra kan fräta på tänderna är sant, men att kolsyrat vatten skulle göra det måste betraktas som falskt. Det innehåller nämligen alldeles för låga koncentrationer av kolsyra för att kunna påverka emaljen på ett betydande sätt. I normala koncentrationer neutraliseras kolsyran väldigt snabbt av saliven i din mun.

5. "Det kan orsaka sura uppstötningar"

NJA... Forskare har undersökt och förkastat teorin om att kolsyrat vatten skulle kunna ge upphov till halsbränna och sura uppstötningar. Men om du däremot redan har problem med halsbränna och sura uppstötningar kan det vara en bra idé att byta från bubbelvatten till den stilla varianten. Särskilt när du dricker det till en måltid.

Artikeln är inspirerad av en artikel i Womens Health Magazine.

Källa: Womens Health Magazine, Livsmedelsverket, Sahlgrenska universitetssjukhuset