Varför går man inte ner i vikt fast man tränar hårt? Jeanette Steijer förklarar Bild: Johnér

6 saker du bör veta om du vill gå ner i vikt

Dietisten Jeanette Steijer reder ut

Vad ska man göra för att gå ner i vikt? Och vad är den bästa träningen för den som vill minska ett par kilo? Vardagspuls dietist Jeanette Steijer får ofta frågor som handlar om just viktnedgång. Ett smart tips är att börja fråga sig själv hur mycket fika och sötsaker det blir i veckan.

Publicerad 2017-02-20 | Jeanette Steijer

Jag får en del frågor så klart angående det här med att gå ner i vikt och träning. Denna fråga fick jag för ett tag sedan och här delar jag med mig av mitt svar.

Hej Jeanette,

Hur ska man äta om man vill gå ner i vikt? Jag tränar 2 motionspass i veckan à 60 minuter plus ett styrketräningspass, och har gjort det sen i november, men det händer inte något med vikten. Vad ska jag göra? 

Svar: Vad bra att du kommit igång med att träna! Håll fast idet nya goda vanan! När det gäller viktminskning dock så räcker det oftast inte med träningen enbart. Vi måste även fokusera på vad vi stoppar i oss och dra ner energiintaget så att vi hamnar lite på minus i en period och kroppen börjar ta av reserverna. När man börjar träna kan det lätt bli så att man kanske äter lite, lite mer utan att man tänker på det. Då hamnar man ändå i ett plus minus noll läge när det gäller kalorier in och kalorier ut.

När vi vill gå ner i vikt så brukar det fungera bäst att utgå från sina egna kostvanor och sedan göra små förändringar som man kan klara och göra till nya bra vanor. Nedan följer några punkter man kan börja med att tänka över:

  1. Hur mycket fika, snacks och sötsaker blir det på en vecka? Behöver jag dra ner? Här kan vi oftast hämta en hel del av bovarna!
  2. Satsa på regelbundna måltider – tre huvudmål och kanske 1-2 mellanmål per dag.
  3. Fyll lunch- och middagstallriken med hälften grönsaker och ät dem först så att du hinner få lite mer mättnadskänsla.
  4. Ät gärna 1-2 frukter om dagen.
  5. Exempel på bra mellanmål/frukost kan vara kvarg, naturell yoghurt med basmusli eller lite gröt med frukt/bär. Grovt bröd/knäckebröd med magert pålägg till exempel skinka, kalkon eller keso. Ha gärna en grönsak på smörgåsen.
  6. Välj magrare proteiner framför feta. Satsa på fisk (gärna lax), fågel, ägg, keso, kvarg och även magert nötkött då och då.

Tänk långsiktigt

Börja gärna med att skriva en matdagbok en vecka och reflektera över hur din vecka ser ut och vad du behöver ändra på. Du kan till exempel använda appen Lifesum och göra detta. Efter en vecka kan du se ett ungefärligt snitt på ditt intag och då kan man rikta in sig på att sänka sitt intag med cirka 4-500 kcal/dag. Det brukar för de flesta ge en viktnedgång på något halvt kilo i veckan. Det viktigaste dock är att tänka långsiktigt så hellre att det får ta lite längre tid men man känner att man hittar ett hållbart sätt att äta.

Lycka till!