Träna tillsammans Bild: Johnér

6 sätt: Så förbättrar träning din relation

Skälen att införa nya svettiga rutiner

Tänk att en runda i spåret, en omgång med hantlarna i gymmet och en lugn stund i yoga-studion kan ge ett lyft åt er relation! Det är faktiskt sant. Här är listan som avslöjar varför.

Publicerad 2015-05-04 | Senast ändrad 2016-07-18 | Vardagspuls

1. Dämpar stress

Benägenheten att gräla ökar rejält när du är stressad och trött. Träning är ett av de bästa sätten att motverka stress. Vid fysisk aktivitet frigörs endorfiner i kroppen, må bra-hormonet som både lugnar dig och dämpar smärta. Det har därför kallats ”kroppens eget morfin”. En rejäl dos motion och plötsligt leder inte längre kvarglömda strumpor på golvet till gräl.



2. Sexlusten ökar

Träning ökar blodflödet i hela kroppen och det inkluderar de nedre regionerna. Det i sin tur gör dig mer känslig och mottaglig för stimulans. Att springa ihop med din partner gör det helt enkelt roligare att ha sex, vilket bekräftades av hela 68 procent av de tillfrågade kvinnorna i en amerikansk enkät.



3. Självförtroendet växer

Att träna ger ditt självförtroende en skjuts, enligt en studie från Journal of Health Psychology. Och självförtroendet spelar roll även i sovrummet. När vi trivs med oss själva blir vi helt enkelt mer bekväma även med intimitet och nakenhet. Men nej, det krävs inga sexpack och svällande muskler för att få effekt. Studien visade att all träning har positiv effekt för självförtroendet.



4. Stärker band

Att ta sig an nya utmaningar och växa tillsammans stärker banden mellan er. Det gäller även i högsta grad träning. Att träna tillsammans för att klara milen, att peppa varandra att klara ännu en armhävning, lyfta de där vikterna eller bestiga det där berget ihop förbereder er för att klara alla slags utmaningar tillsammans.

5. Ni fattar bättre beslut

Hjärnan behöver gott om syre för att fungera ordentligt, och träningsrutinen ser till att den får det. En studie från Psychophysiology med tränande kvinnor visade att kvinnor som svettas regelbundet har bättre syretillförsel i de delar av hjärnan som är inblandade i att fatta beslut.



6. Ni orkar mer

Du blir tröttare om du inte tränar. Och så den trevliga motsatsen: du blir piggare och får mer ork och energi av att träna. Det beror på att syreupptagningsförmågan ökar när du tränar, dessutom aktiveras hela hjärt- och kärlsystemet, och kroppen tar upp näring mer effektivt. Dessutom visar forskning att regelbunden träning förbättrar kvaliteten på din sömn. Resultatet? Du och din parnter får mer ork för ett roligt liv tillsammans.



Källa: Fitness Magazine