bra nyttig frukost Bild: Johnér Bildbyrå

6 smarta och snabba frukosttips

Bra start – håller dig mätt längre

En bra frukost ger dig energi, kickar igång din förbränning och låter dig slippa hungersug efter bara någon timme.
Här är 6 smarta val att starta dagen med.

Publicerad 2015-06-10 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

1. Greppa en skål gröt

Känns det lite väl Gunde-hurtigt att starta dagen med gröt? Tja, det kan det vara värt. Gröt håller dig mätt länge, kan kombineras med frukt och färska bär (perfekt för sommarsäsongen!) och innehåller dessutom den typen av fiber som sänker ditt kolesterol. Satsar du på trendig chiagröt så får du i dig protein, antioxidanter, omega-3 fettsyror, mineraler och kostfiber. Lysande!

2. Gotta dig åt grekisk yoghurt

Den här rika, krämiga yoghurten är fulladdad med kalcium och innehåller en hög andel protein – vilket håller dig mätt längre. Lägg till lite skivad frukt för en trevlig kombo av smak och nyttigheter.

 

3. Gå loss på grapefrukt

Att inleda sina måltider med att äta färsk grapefrukt har visat sig vara ett smart val för de som vill bli av med några trivselkilon. Det beror på att frukten bidrar till förhöjd förbränning, ökar mättnadskänslan och har en positiv effekt på dina blodsockernivåer. Så skiva upp en grapefrukt till frukosten – det skadar ju inte att du samtidigt får i dig en massa finfina antioxidanter.

4. Lägg till linfrö

Gör din portion flingor nyttigare genom att hälla en näve linfrö över dem. De små gynnarna är rika på omega-3 och inneåller massor av bra fiber. Men – och det här är viktigt – ät inte för mycket linfrön och krossa dem helst inte innan du äter dem då det kan leda till vätecyanidförgiftning. En till två matskedar linfrön per dag är okej. Läs mer på Livsmedelsverkets hemsida.

5. Bit i en banan

Att lägga till banan i din gröt eller din smoothie är ett smart val. Bananen – särskilt när skalet är en smula grönt – innehåller den bästa formen av stärkelse, en nyttig kolhydrat som håller dig mätt längre. Den söta smaken gör dessutom att du slipper lägga till onödigt socker.

6. Fånga den rätta flingan

Flingor kan vara lurigt, eftersom många sorter är rena sockerbomberna, och innehåller alldeles för lite fiber. Så släpp bara den rätta flingan över tröskeln – ett bra val är både gott och mättande, och kan gärna kombineras med skivad banan eller färska bär. Kika i innehållsförteckningen, och sålla bort allt som inte innehåller åtminstone 5 gram fiber och skippa allt med mer än 5 gram socker.

Källa: Health.com