Det finns lata sätt att bränna fett på Bild: Johnér

7 riktigt lata sätt att bränna fett

Att komma i form behöver inte handla om att slita på gymmet och pressa kroppen med tuffa dieter. Små saker gör stor skillnad – här följer sju smarta knep som du kan göra till en del av din vardag.

Publicerad 2015-04-08 | Senast ändrad 2017-02-06 | Vardagspuls

 

1. Smutta java

Koffein ökar förbränningen i upp till tre timmar, gör att du orkar mer och längre samt förbättrar resultatet av din träning. Om du inte gillar kaffe – drick te.

Dryckerna som maxar din träning

 

2. Håll balansen

Byt ut din skrivbordsstol mot en balansboll. Ett busenkelt sätt att bränna fler kalorier än du gör när du sitter på vanligt vis – dessutom ökar stabiliteten i kroppen.

3. Mini-LCHF

Skippa kolhydraterna två dagar i veckan istället för att skippa dem helt. Du kommer gissningsvis kunna hålla din nya koststil längre än de som kör hel-LCHF – och samtidigt öka förbränningen.

 

4. Hitta lugnet

Använd dig av meditation och mindfulness om du behöver komma ner i varv. En studie visar att lugna kvinnor förbränner cirka 104 kcal mer per dag än stressade.

 

 5. Kort och intensivt

Ett träningspass så kort som 10 minuter ökar förbränningen i upp till en timme efteråt. Därför kan det vara bra att få in många korta pass istället för att fokusera på de långa som du kanske ändå bara får in ett par gånger i månaden.

Därför ska du satsa på många kortare träningspass


6. Tugga i stället för att småäta

Ta ett sockerfritt tuggummi istället för att småäta godis och andra onyttigheter. Både din kroppsform och dina tänder kommer att tacka dig.

 

7. Stå upp!

Har du ett stillasittande skrivbordsjobb? Om ditt skrivbord är höjbart – tveka inte. När du står upp vid skrivbordet aktiveras musklerna i benen och ryggen. Och du förbrukar tre gånger så mycket energi som när du sitter ner. 

Källor: Womens Health Magazine, Hemmets journal, Ta kontroll över ditt ätande med mindful eating