7 livsmedel du kanske trodde va nyttiga Bild: Johnér och Pixabay

7 livsmedel du kanske trodde var nyttiga

”Bara för att brödet innehåller fullkorn är det inte alltid bra”

Det är inte alltid så lätt att hålla koll på vilka livsmedel som är bra och mindre bra för kroppen. Här är 7 livsmedel du kanske trodde var nyttiga – men som inte alltid är det.

Publicerad 2016-05-25 | Senast ändrad 2016-10-12 | Vardagspuls

Du går där i affären och tänker att du ska handla någonting nyttigt. Du stoppar ner en påse mörkt bröd i din korg, en bar som passar bra efter träningspasset och en förpackning fruktjuice som släcker törsten och dessutom innehåller vitaminer. Men vänta. Är de där livsmedlen så värst nyttiga egentligen? Vardagspuls listar 7 livsmedel som du kanske trodde var nyttiga men som inte alltid är det.

  1. Mörkt grovt bröd. Inte alltid bra bara för att det innehåller fullkorn. Läs gärna igenom innehållsförteckningen. Det är inte alls ovanligt att bröd innehåller mycket socker. Ett tips för att hitta bröd med lite socker är att läsa kolhydratsraden under näringsvärdet. Värdet på raden ”varav sockerarter” bör vara 5 gram eller mindre. Ett tips är att baka brödet själv, då får du bättre koll på hur mycket socker du använder samt vilket mjöl.
  2. Sojadryck/havredryck. Tvärtemot vad man kan kanske kan tro är sojadryck faktiskt ganska näringsfattig och består mest av vatten. Vissa av produkterna är dock berikade med D-vitamin och kalcium men inte alla.
  3. Sötad yoghurt. Det finns många fruktyoghurtar på marknaden men de flesta innehåller tillsatt socker. Väljer du istället en osötad variant kan du smaksätta själv med exempelvis frysta eller färska bär eller kryddor som kanel och kardemumma.
  4. Jordnötssmör. Flera av sorterna i affären innehåller socker och transfetter. Om du vill äta jordnötssmör – välj en sort som innehåller enbart nötter och salt.
  5. Bars. Efter ett träningspass är det många som känner att de vill fylla på energidepåerna med en bar men enligt Vardagspuls IBS-expert dietisten Sofia Antonsson innehåller dessa ofta stora mängder tillsatt socker eller socker från torkad frukt. Ett bra återhämtningsmål kan istället vara en drickyoghurt plus en banan efter avslutat träningspass.
  6. Juice. Många juicer innehåller flytande fruktsocker vilket kan vara okej ibland men är i stora mängder inte nyttigt enligt dietisten Sofia Antonsson.
  7. Torkad frukt. Innehåller koncentrerat fruktsocker och bör ätas i små mängder enligt Sofia Antonsson.

Källa: Hälsoliv och Sofia Antonsson

Bröd och socker

Agneta Sjödins nyttiga rödbetsjuice