glad Bild: Johnér Bildbyrå

7 saker som muntrar upp dig på 30 sekunder

Dålig dag? Här är listan som piggar upp

Vaknat på fel sida? Ibland vill man bli på bättre på humör – blixtsnabbt. Här är 7 saker som genast muntrar upp dig – enligt forskningen.

Publicerad 2015-05-12 | Senast ändrad 2017-01-17 | Vardagspuls

1. Räta på ryggen

Tjatade dina föräldrar om din hållning? De har en poäng, men kanske inte av den anledningen de tror. Snarare handlar det om att gå med en hållning som signalerar glädje. En studie publicerad i Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry visade nämligen att gångstilen påverkar humöret. Deppig gång (hängande huvud, slokande axlar) innebar också deppiga känslor. Att räta på ryggen, gå med stolta steg förknippades också av personerna i studien med mer positiva känslor.

2. Le mot någon

Att ta ögonkontakt och le mot en främling livar upp både dig och främlingen ifråga, enligt forskning från University of California. Skälet sägs vara att vårt nervsystem påverkas av uråldriga funktioner, så att vi känner oss säkrare när vi tillhör en grupp. Så ju mer samhörighet vi känner med människor runt omkring oss, desto gladare och mer avslappnade blir vi.

3. Skriv på för en god sak

Det är ingen hemlighet att vi mår bra av att engagera oss i saker som vi bryr oss om. Men du behöver inte ägna timtal åt välgörenhet för att få positiva effekter, enligt en studie publicerad i Political Psychology. Även de som gjorde något så litet som att skriva på en namnlista för en god sak upplevde skillnad. 

4. Köp en upplevelse

"Money can't buy me love" sjöng The Beatles, men i vissa särskilda fall kan det faktiskt det. Forskning har visat att när vi lägger pengar på en upplevelse (som en fotbollsmatch, museibesök eller en konsert) så skapar det starka känslor av tillfredsställelse. Skälet är att det får oss att att känna en större samhörighet med andra. Att köpa prylar ger inte alls samma effekt, eftersom det inte skapar förväntningar eller positiva minnen.

5. Googla fram "åååååh"-effekten

Att kika ner från Eiffeltornet i Paris eller spana upp på ett mäktigt norrsken väcker starka känslor, och de gör det av en anledning. Visserligen kan grandiosa fenomen i naturen få dig att känna dig liten, men de fyller dig samtidigt med en känsla av förundran och det i sig höjer ditt humör. I internetåldern är den här effekten superenkel att uppnå. Gå exempelvis in på Youtube och kolla på människor som simmar med valar och helikoptrar som flyger i Grand Canyon och "ååååh":a dig gladare.

6. Rör vid någon

Beröring är ett av de snabbaste sätten att bli på bättre humör. När vi rör vid varandra (och du är bekväm med det, så klart) så frigörs lyckohormonet oxytocin i kroppen. Ge någon en kram, klappa någon på kinden, håll någons hand, kittla varandra, ta en svängom – all positiv beröring gör skillnad.

7. Gör någon glad

Det är faktiskt så pass härligt att delad glädje är dubbel glädje. När du gör något fint för någon annan så mår även du bättre, enligt forskare. En teori om varför är att det tar oss ur "bubblan" av negativa tankar och flyttar fokus till den som vi hjälper. Så håll upp dörren för någon, säg något vänligt om baristans kaffetalanger, erbjud ditt säte till en äldre person på bussen, och så vidare. Vanlig hederlig vänlighet lönar sig!

Källa: Womens health magazine