sugen hungrig aptit därför Bild: Johnér Bildbyrå

7 skäl till att du är småhungrig hela tiden

Därför lurar din kropp dig att äta mer

Okej, ibland är det jätteenkelt att fatta varför du är supersugen. Ett tufft träningspass, PMS eller graviditet är några orsaker till konstant hungerknorr i magen. Men om du alltid känner dig som ett stort slukhål – ”Maaaaat” – kan det vara dags att se över några av de vanligaste aptitbovarna.

Publicerad 2015-05-18 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

1. Du är törstig

Vätskebrist kan ofta maskeras till en känsla av hunger i kroppen. Förvirringen uppstår i den delen av hjärnan, hypothalamus, som reglerar hunger och törst. När törsten sätter in kan en felkoppling i hypothalamus få dig att greppa en påse chips istället för att hälla upp ett glas vatten. Bästa sättet att förebygga vätskebrist är att inleda dagen med ett stort glas vatten och sedan se till att få dig vätska kontinuerligt hela dagen. Och om du känner hungersug – testa att dricka vatten, vänta en kvart och se om det går över. Vätskebrist kan också göra dig trött.

2. Du är egentligen trött

Släpar du fötterna efter dig efter en natt med dålig sömn? Det får din kropp att försöka kompensera bristen på energi med sockerstinn mat – trots att du egentligen inte är hungrig. För lite sömn påverkar nämligen hormonerna i din kropp som reglerar känslan av aptit och mättnad. Prioritera sömnen så försvinner problemet efterhand. Kvinnor behöver dessutom mer sömn än män – för att de har större hjärna.

3. Du har gått i godisfällan

Dyker handen ner i godisskålen på jobbet på eftermiddagen, tills skålen är helt tom? Det ligger viss sanning i det där "det är omöjligt att bara ta en bit". Det beror på att sockerladdade/kolhydratrika livsmedel kickar upp ditt blodsocker på skyhöga nivåer, men det dyker lika fort. Det gör att du genast blir sugen på mer. Och mer. Motverka blodsockerdippet med smarta mellanmål i stället, det är även bättre för humöret.

4. Alkoholen är boven

Den där ölen efter jobbet eller drinken före middagen fungerar verkligen som en aptitretare. En studie publicerad i tidningen Appetite slog fast att testpersonerna var mer benägna att äta kaloristinna livsmedel efter att ha druckit alkohol. Och eftersom alkohol snabbt leder till vätskebrist kan det lura dig att tro att du är hungrig när du snarare är törstig. Är du rädd för att du dricker för mycket? Här reder Vardagspuls läkare ut vad som gäller.

5. Du äter för lite protein

Har du rätt saker på tallriken? För mycket snabba kolhydrater och för lite protein kan göra dig hungrig igen på nolltid efter lunchen. Ju mer protein maten innehåller, ju längre tid stannar maten i magsäcken och håller dig mätt längre. Sikta på att få i dig åtminstone 45 gram protein per dag, från bra livsmedel som kalkon, ägg, grekisk yoghurt och fullkornsprodukter.
Maten som hjälper dig bygga muskler.

6. Du blir matbombad

Kompisens läckra matbilder på Instagram. Recept-sukt på Pinterest. Annonser som frestar med ost-trådig pizza. Fiket du passerar skickar ut doften av nybakade bullar. Bara att titta på mat eller känna doften av den påverkar hungerhormonerna i din kropp. Det vattnas i munnen och magen reagerar med känslor som liknar hunger. Om du känner dig lite småhungrig hela tiden så kan det vara läge att avfölja det där instagramkontot som bombar ut läckra matbilder i tid och otid.

7. Piller skapar sug

Kanske behöver du se över dina mediciner. Till exempel kan vissa p-piller, kortison i tablettform och antidepressiva mediciner påverka din aptit enormt. Kanske finns det ett bättre alternativ till medicinen du äter? Om du ofta är hungrig även efter att ha ätit en normalstor portion mat så kan det vara läge att rådfråga din läkare om det finns alternativ.

Källa: CNN