Vardagspuls dietist Anna Ottosson. Bild: Press

Anna Ottoson svarar på frågor om hälsa

”Prata inte med barnen om grönsaker”

Publicerad 2015-02-25 | Vardagspuls

Ni pratar om att man ska äta rätt och ofta handlar det om att man vill gå ner i vikt, omfördela, få bort sötsuget. Hur gör man för att gå upp i vikt? Är det samma tips som man ska följa?
/Louise

Hej Louise,
För att gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt utan att bälja i sig massa onyttigt så rekommenderar jag att njuta av nötter, mycket mättande smoothisar. Dricka färskpressade juicer som måltidsdryck istället för vatten. Kanske investera i en härlig råsaftcentrifug. Detta är nyttigt även när man vill gå ner i vikt men skillnaden för dig är att du inte behöver på något sätt tänka på mängderna – du kan dricka flera per dag. Äta härliga nyttiga desserter till efterrätt t ex fruktsallad med någon topping som du tycker om eller upptäck hela Raw-food-dessert-paradiset. Gjorda på rena råvaror långt ifrån rent strösocker som är ljuvligt goda men ändå ger dig massa nyttigt. Ringla över olja i din mat, du behöver inte vara blygsam med dressingar etc.
Äta något mindre grönsaker och mer fokusera på kolhydraterna.
Lycka till!
Anna Ottosson

Hej Anna!
Jag har lite svårt att få i mig omega-3 & 6 p.g.a. att jag inte äter fisk och därför undrar jag om du vill hjälpa mig med tips på andra sätt att få i mig det (förutom "konstgjort")?
Med vänlig hälsning,
Matilda

Hej Matilda,
Det går inte att sticka under stolen med att fisk är toppkällan till att få i sig tillräckligt av dessa fettsyror, men äter man inte fisk finns det självklart andra vägar att gå. Omega 3 finns främst i rapsolja, linfrön och valnötter, medan omega 6 hittar du bland annat i vegetabiliska oljor, ägg, kött, sesamfrön och solrosfrön. Strö gärna över frön eller valnötter över olika typer av maträtter så får du fiffigt i dig omega fettsyrorna. Det går också att kombinera dessa livsmedel i olika former – ett sätt att få i sig både ägg, fröer, nötter och olja är att baka eller köpa fröknäcke, där alla dessa kan ingå som ingrediens.
Svingott dessutom!
Lycka till, Anna

Hur får jag barnen att äta mer grönsaker? Vad är bra och dåliga grönsaker?
/Milla

Hej Milla!
Genom att inte prata om det! Bara helt sonika sätta fram grönsaker på bordet, vid TV´n, som bolibompasnackis etc.
I all bästa välmening, vi vill ju våra små älsklingar, bara det bästa men att vi kommer oftast inte långt genom att prata om hur fantastiskt nyttigt och viktigt det är att äta grönsaker utan det är handling som är bästa knepet. Att visa på goda exempel, äta grönsaker själv, att alltid servera någon grönsak till varje måltid. Nyfikenheten brukar ta över. Min personliga favorit är mitt Bolibompasnacks – ångkokta edamerbönor (går på 2 minuter) med flingsalt. Sätt fram det utan ett knyst och det kommer säga SLURP. Barn älskar och sitta och pilla med dom där bönorna - dra bönskidan mellan tänderna och bönorna hoppar in i munnen.
Sen är nog mitt bästa tips att passa på INNAN middagen du vet då när de är som ”hungriga-små-vargar”, efter dagis och skola.
Då sätter man in stöten!  Och serverar några enkla skålar med grönt t ex häll upp en ask coctailtomater, skala några morötter, äppelklyftor – gör det enkelt för dig och Tjoff så är det slut innan maten och barnen har fått i sig grönsaker.
Anna Ottosson

Bra tips på bra kost för mig med psoriasis, diabetes typ 2 och högt LDL-kolesterol? Tacksam för bra tips för att kunna fortsätta leva sunt och kanske kunna förändra mina besvär till det lite bättre? Kram till er alla :)
/Skånetösen

Hej Härliga Skånetös!
Boka en tid hos dietist direkt. Så att du får skräddarsydda kostråd exakt utifrån dig och Din diabetes, psoriasis och höga LDL-kolesterol. Finns massor som du kan påverka med hjälp av maten men jag kan inte ge kostbehandling såhär över nätet till dig utifrån din sjukdomsbild.
Så boka in en individuell tid så att du får den hjälp som du önskar. Det bästa till dig, Anna!