Psykolog Martin Forster och livsstilspedagog Anna Nygren pratade om hur vanligt det är med stress hos barn – i vardagspuls från 3 september.

Fem stress-verktyg för en hållbar livsstil

Livsstilspedagogen: ”Det måste finnas balans”

Betygshetsen i skolorna ökar och allt fler unga känner prestationsångest. Men det finns knep att ta till för en sund livsstil. Livsstilspedagogen Anna Nygren ger konkreta verktyg för att stressa ner.

Publicerad 2015-09-03 | Vardagspuls

1. Lär dig att känna igen symptom på stress.  Skaffa kunskap om kroppen och hjärnan så att du kan fatta kloka beslut. Mer om stress finns att läsa om på Anna Nygrens sajt www.unglivsstil.se

2. Återhämtning. Se till att ha balans och möjlighet att det finns tid till att varva ner.

3. Se till att få tillräckligt med sömn. För ungdomar gäller i snitt 9-10 timmar per natt.

4. Ta micropauser under dagen. Se till att vara i ett avslappningstillstånd där man är här och nu och inte tänker på allt man måste göra.

5. Ta reda på vilka förväntningar andra har på dig – istället för att anta. Ofta kanske det är du själv som har det högsta kravet på dig. Fråga och prata om det.

Anna tipsar om 4 bra avslappningsövningar (OBS: Extern länk)