Vardagspuls Sofia Antonsson IBS Bild: Vardagspuls

Mat och kost du ska äta för att bli kvitt din IBS-mage

Lösliga fibrer och fil och yoghurt. Det bör du äta om du har IBS, så kallad känslig tarm. Det här visar en ny rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU. Men det går inte generellt att säga att lösliga fibrer är bra enligt dietisten Sofia Antonsson.
– Det blir så fel att säga att alla lösliga fibrer är bra. För det finns i lök och vitlök och det är det värsta du kan äta om du har IBS.

Publicerad 2015-08-19 | Senast ändrad 2017-01-16 | vardagspuls
 

Dietisten Sofia Antonsson och läkaren Viveca Gyberg reder ut vad diagnosen IBS, känslig mage, innebär och tipsar om mat som passar bra för dig som har känslig mage. Från Vardagspuls den 22 maj.

Fibrer har länge varit ett behandlingsalternativ mot IBS men det finns även studier som tyder på att behandling med fibrer faktiskt snarare kan förvärra symtomen för vissa patienter. Och nu visar en ny rapport från SBU att lösliga fibrer är effektiva i behandlingen mot sjukdomen. Olösliga fibrer däremot verkar inte har någon effekt alls vid behandling av IBS. Och det är heller inte alla lösliga fibrer som är bra om man har känslig tarm. Det säger dietisten Sofia Antonsson.
– Man kan inte bara klumpa ihop lösliga fibrer i ett begrepp. För det är långt ifrån alla som är bra. Vissa lösliga fibrer kan till och med förvärra problemen.  För det finns lösliga i lök och vitlök och det är det värsta att äta mär man har IBS, säger Sofia Antonsson.

Hon menar att problemet är att flera saker spelar in. Lösliga fibrer är bra för att hålla tarmen i gott skick för de flesta. Men det finns många frukter och grönsaker som inte funkar, som exempelvis äpple, päron och rödbeta som innehåller andra ämnen, som till exempel överskott av fruktos.
– Medan andra lösliga fibrer är bra, som banan, apelsin, kiwi och bär.

Även probiotika kan hjälpa

Lösliga kostfibrer finns även i exempelvis havregryn och fibrerna får en geléliknande konsistens om det löses upp i vatten. Men olösliga fibrer som finns i bland annat vetekli och fullkornsprodukter är alltså inte bra för IBS-magar. Även probiotika, som finns i exempelvis fil och yoghurt kan lindra symptomen lite men effekterna har enligt studien visat sig vara små.

Mag-och tarmsjukdomen IBS är en av våra vanligaste sjukdomar. Enligt SBU har cirka 10-15 procent av befolkningen känslig tarm. Men det finns fortfarande många frågetecken kring sjukdomen och det är inte klarlagt varför man får den. Men det finns alltså mycket man kan göra för att lindra besvären.

Men kan man helt bli kvitt IBS?
Man kan inte bli av med sjukdomen, men med hjälp av kost kan man lära sig vad man kan äta för att kontrollera sina symptom. Man kan resa ut vad det är man reagerar på. De största bovarna är ofta lök, vitlök och vete, korn och råg, så bröd som innehåller det bör man undvika. Det man brukar rekommendera att äta är laktosfritt, ris och potatis och vissa frukter och grönsaker, morot, spenat, apelsin, säger Sofia Antonsson.

Källor:

117 Vårdguiden

SBU

 

Det här är IBS

IBS står för på irritable bowel syndrom, på svenska brukar man benämna det som känslig tarm eller tarmbesvär eftersom det finns en rubbning i hur man upplever att tarmen fungerar. Sjukdomen är vanligare bland kvinnor och börjar oftast i 30 till 40-årsåldern.

Fakta: Vårdguiden, SBU

 

 

Lösliga kostfibrer

De lösliga kostfibrerna är gelbildande. De bildar alltså en gel tillsammans med vatten runt maten som vi ätits vilket ger en långsammare magsäckstömning. Det gör att vi känner oss mätta längre, och ger ett långsammare blodsocker- och insulinsvar. Källa: matvett.se