boxhandskar Bild: Johnér Bildbyrå

Bantningstipsen som får dig att gå UPP i vikt

Dags att slå hål på viktmyterna

De påstås bidra till en sund vikt, men istället uppnår du raka motsatsen om du följer de här vanliga råden.
De här metoderna kan du faktiskt skrota direkt.

Publicerad 2015-06-22 | Senast ändrad 2017-01-16 | Vardagspuls

1. Uselt råd: ”Byt till lightläsk”

Att ”vanlig” läsk är rena sockerbomben är välkänt, och många väljer att byta till ett alternativ med sötningsmedel som aspartam eller stevia i tron att det ska vara mer hälsosamt. Men amerikanska studier visar snarare på ett samband mellan lightläsk och övervikt. Den söta smaken i lightläsk (som inte ger ditt blodsocker någon sockerskjuts) kan påverka kroppens naturliga förmåga att reglera kaloriintag och skapa ökat sockersug, vilket får dig att sukta efter mer sött.

2. Uselt råd: ”Kolla vågen varje dag”

Ett vanligt råd till personer som sätter ett viktmål är att hålla daglig koll på vågen. Och visst kan det vara bra att väga sig emellanåt för att se hur du ligger till, men att dagligen stirra på vågnålen skapar bara en onödig fixering. Du kommer inte att se stor skillnad från dag till dag, och det ska du inte heller göra. Rekommenderad, sund viktminskning är max 1 kilo i veckan.

3. Uselt råd: Ta ”mirakelpiller”

Inte sällan läser man om kända personer som tagit hjälp av bantningspiller. Men tabletter som dämpar hungerkänslor ska bara tas i nödfall och då skrivas ut av läkare, eftersom det medför en rad biverkningar och därför inte är helt riskfritt. Och det finns inga genvägar, du måste fortfarande ställa om till sundare vanor med mer hälsosam mat och motion för att göra skillnad i längden.

4. Uselt råd: ”Ät färre måltider per dag”

I viktforum sprids råden att hoppa över måltider för att gå ner i vikt. Kortsiktigt kan det göra skillnad på vågen, men i ett längre perspektiv är det ett uselt råd. En amerikansk studie visar att kvinnor som åt regelbundet gick ner betydligt mer än de som hoppade över måltider. Forskarna tror att kroppen har en slags hamstringsmekanisn; om du hoppar över måltider tar den upp mer kalorier än vanligt när du väl äter. Samma studie visade att två smarta grepp däremot gör stor skillnad: att föra matdagbok och skippa krogluncherna. De som registrerade allt de åt i en matdagbok gick ner mer än de andra. Men de som åt lunch ute minst en gång i veckan gick inte ner lika mycket som de som höll sig till sina matlådor.

5. Uselt råd: ”Sluta småäta”

Att dra ner på ohälsosamt godismumsande och tomma kalorier (som bara får ditt blodsocker att skjuta i höjden och sedan dyka lika fort) är ett bra beslut. Men att skippa mellanmålen är dumt. Bra mellanmål håller ditt blodsocker på en jämn nivå, bidrar till en sund förbränning, får dig att äta mindre portioner under huvudmåltiderna och håller hungern i schack. Det är därför en bra hjälp för dig som vill nå en sund vikt. Här hittar du 5 smarta mellanmål.

6. Uselt råd: ”Glutenfritt – en trendig diet”

Hollywoodstjärnor talar sig varma för att skippa gluten. Oupptäckt glutenintolerans påverkar kroppen negativt på en rad sätt, och misstänker du glutenintolerans ska du genast prata med din läkare. Men att skippa gluten – om du inte är glutenintolerant – är ingen effektiv viktmetod. Och när du utesluter livsmedel som innehåller gluten så missar du viktiga näringsämnen så som fiber, järn, vitamin B12 och magnesium.

7. Uselt råd: ”Ät samma sak varje dag”

Visst, boxare kan gå ner till matchvikt när de lever uteslutande på kokt broccoli och kyckling utan skinn i flera veckors tid, men att äta samma sak för att hålla vikten eller gå ner i vikt är annars en urusel metod. Du missar viktiga näringsämnen och du kommer garanterat att tröttna.

Källa: Prevention.com