baksmälla bot Bild: Johnér Bildbyrå

3 steg: Bästa boten mot baksmällan

Aj aj aj – så gör du när gårdagens festande svider

Huvudvärk, ångest och allmänt svag?
Så här botar du din baksmälla i tre steg.

Publicerad 2015-06-18 | Senast ändrad 2016-12-30 | Vardagspuls

Bov 1: Huvudet dunkar

Ofta beror baksmällans plågor lika mycket på sömnbristen som på alkoholen. När vi festar går vi ofta och lägger oss mycket senare, och alkoholen i sig försämrar sömnkvaliteten väsentligt. Du sover oroligt, och vaknar lättare.
Bästa boten: Ta en huvudvärkstablett och gå och lägg dig igen. En timmes extra sömn kan göra stor skillnad.

Bov 2: Du lider brist

Du känner dig som en urlakad sill, mer färglös än de rester som ligger och skvalpar i burken efter gårdagens festliga lunch. Det beror på att du förlorat massor av näringsämnen.
Bästa boten: Drickandet stjäl en rejäl dos vitamin B12 och folat/folsyra från kroppen, så ta hjälp av kosttillskott. Framför allt har du förlorat vätska och viktiga salter. Satsa på vätskeersättning för att återställa balansen. När vi är uttorkade förlorar vi inte bara vatten utan även elektrolyter. Du kan få dem tillbaka genom att äta kaliumrik mat, exempelvis är bananer rika på kalium.

Bov 3: Du deppar

Det är inte bara kroppen som påverkas dagen efter. Humöret känner också av att du snapsade dagen före. Tillståndet kallas kemisk ångest. Alkohol öser ut "glädjeämnet" dopamin i hjärnan, vilket får till följd att när drickandet upphör kan vi känna oss håglösa och lida av ångest. Råkade du säga eller göra något dumt när du var berusad så känns det därför extra jobbigt dagen efter. 
Bästa boten: Gå en promenad. Att frigöra lite endorfiner i kroppen kan motverka de där känslorna. Prata med din partner eller en kompis. Påminn dig själv om att det du känner förstärks av gårdagens alkoholintag.

Källa: Kurera.se, Expressen Hälsoliv

Alla våra artiklar om bakfylla hittar du här

Varningstecken när du festar

Innehåller festandet ingredienser som minnesluckor, alkohol-abstinens och behov av återställare, allt mer ökad tolerans för alkohol och negativa konsekvenser i ditt privatliv?

Då kan det vara dags att se över dina alkoholvanor. Behöver du prata om det, ring till exempel Alkohollinjen på telefon 020-84 44 48. Samtalet är kostnadsfritt och du kan vara anonym. Du kan också läsa mer på www.alkoholprofilen.se och www.aa.se.