Camping – bästa botemedlet mot en störd dygnsrytm Bild: Mostphotos

Camping – ditt bästa botemedel mot en störd dygnsrytm

Elektriskt ljus har bara funnits i 150 år medan våra kroppar är anpassade till det naturliga ljuset. Därför är camping ett effektivt botemedel mot en störd dygnsrytm, visar studier.

Publicerad 2017-06-28 | Vardagspuls

Stress och artficiellt ljus från lampor och skärmar kan göra att din naturliga dygnsrytm förskjuts och det blir svårt att kliva upp på morgonen. Eftersom ditt biologiska system är byggt för att fungera med naturligt ljus finns det ett enkelt botemedel: åk ut och campa i några dagar och låt naturen göra sitt! Efter bara några dagar i naturen återställs den naturliga dygnrytmen för de flesta. Metoden får stöd i flera studier.

När du vistas ute i det fria tillräckligt länge ställer kroppen om och koordineras efter solens upp- och nedgång. Du blir trött när mörkret faller och blir mer morgonpigg. Den vetenskapliga förklaringen är att kroppens produktion av sömnhormonet melatonin regleras av ljus och mörker.

Knepet som kan hjälpa dig sova på 60 sekunder

”Vi är gjorda för att vara utomhus”

John Axelsson, professor i sömnforskning vid Stockholms universitet, har tillsammans med amerikanska forskare genomfört en studie på campingens effekter på dygnsrytmen. I studien fick en grupp människor campa i några dagar. De utsattes för 13 gånger mer naturligt ljus än i sitt vardagliga liv. Efter bara några dagar hade dygsrytmen återställts och alla hade blivit morgonmänniskor.

– Vi är gjorda för att vara utomhus. Det elektriska ljuset har bara funnits i 150 år och evolutionärt har vi inte anpassats för att vara inomhus så mycket som vi är idag. Alla varelser på den här planeten sover och vi människor har en biologi som är utvecklad för att sova när det är mörkt, säger John Axelsson till Forskning.se.

Det här är maten som förstör din sömn

Var utomhus mer

Har du svårt att ta dig ut på en campingtur? Då kan du använda den här kunskapen ändå. Enligt John Axelsson kan du komma långt genom att bara vistas mer utomhus än du vanligtvis gör.

– Är du kvällsmänniska och vill börja vakna tidigare på morgonen ska du vara utomhus på förmiddagen, helst så länge som två timmar även om en timme också är effektivt. På det sättet kan dygnsrytmen återställas med en timme per dag, säger han.

Om problemet är att du vaknar tidigt på morgonen och inte kan somna kan det hjälpa att vistas utomhus eftermiddagen och kvällen.

Källa: Forskning.se