”Frukt är inte så kaloririkt som man kan tro”

Dietisten om kalorier – hela chatten

Räknar du kalorier? Vad är bra och dåliga kalorier? Och är sockerfritt bra? Dietisten Jeanette Steijer reder ut vad kalorier är och varför det är bra att ha koll på.
– Kalorier är ett mått på hur mycket energi mat innehåller.

Publicerad 2015-10-13 | Vardagspuls

Vardagspuls: Räknar du kalorier? Vad är bra och dåliga kalorier? Dietisten Jeanette Steijer reder ut vad kalorier är och varför det är bra att ha koll på. Din fråga kommer publiceras här i chatten så snart den blivit besvarad.

13:55, 13 October 2015

Niklas: Är inte frukt kaloririkt? Hur ska man tänka där?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Niklas,
Frukt är inte så kaloririkt som man ibland kan tro när man följer debatten om vad vi ska äta och inte. Du kan t.ex äta ca 3 frukter för samma kcal-mängd som en liten chokladboll. Frukt ger bra näring och fibrer så ett par av dem om dagen är bra tycker jag.

Ha det bra!

17:51, 13 October 2015

Linda: Det är ju himla trevligt att fika och jag bakar gärna egen fika till söndagarna med familjen. För att kunna behålla detta, hur ska jag tänka i övriga veckan? Är det bättre att baka egen fika än att köpa på cafe?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Linda,

Ja visst är det trevligt att fika i helgen och precis som du skriver - håller man sig till helgen med det där extra så finns det ofta plats till det. Behöver man tänka på vikten kan man eventuellt dra ner lite på kcal-intaget någon dag i veckan för att kunna unna sig lite extra i helgen. Jag tycker hembakat är toppen - då vet man precis vad som är i!

17:55, 13 October 2015

Madde: Varför denna fettskräck? Mycket kolhydrater och fettsnålt tycker jag.

18:18, 13 October 2015

Carina: Det är alltid tal om att gå ner i vikt för att må bra.men det finns de som är underviktiga och behöver gå upp i vikt för att må bra, jag är en av dem och ser fram emot ett program om tips och råd för oss som behöver gå upp i vikt.

18:19, 13 October 2015

Nima: Hej! Jag räknar inte kalorier längre då jag är upplyst kring vad en kalori egentligen är. Senaste forskningen och studier visar att kalorier inte har något betydelse då andra saker spelar betydligt större roll, ex hormoner, cell konstruktion, genetik etc. Varför envisas det fortfarande 2015 med kaloriräkning när den är en betydelselös beskrivning av "bra" mat?

18:19, 13 October 2015

Tjej: Hej! Jag är en tjej på 15 år och är överviktig, jag undrar om det är ett bra sätt att gå ner i vikt genom att räkna kalorier?

Jeanette Steijer, dietist: Hej,
Ja det kan vara ett bra sätt för att lära sig vad som innehåller vad och vilken mat som kan vara bra att rikta in sig på. Sen är det extra viktigt när man är ung att få i sig bra näring, Ta gärna hjälp av en dietist eller skolvården om du har det på din skola.

18:19, 13 October 2015

Anne: Hur är det med nötter, älskar att äta pumpafrön och solrosfrön. Är det mycket kalorier i det?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Anne,
Ja det är mycket kalorier i frön och nötter men också mycket bra saker: bra fett, fibrer, vitaminer och protein. Så nötter kan vara en del av en bra variationsrik kost.

18:25, 13 October 2015

Vardagspuls: Din fråga kommer att publiceras här i chatten så snart Jeanette hinner svara på den!

18:27, 13 October 2015

Moa: Vad kan hända om man får i sig för lite kalorier, bara äter havregrynsgröt och fil med puffar?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Moa,
Då missar man en hel del näringsämnen. Det är viktigt äta så variationsrikt som möjligt. Tänk på att varje dag utöver fil och puffar få både grönsaker, frukt, någon form av protein (baljväxter, fisk, fågel eller kött).

18:30, 13 October 2015

lina: Hejsan! Är ett "godis-monster " . Har kollat runt länge.. vilket ät det kalorisnålaste godiset? Ska man välja sockerfritt? Eller har du nåt tips?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Lina,
Ja jobbigt när man är ett godismonster. Det bästa är att försöka vänja sig vid att inte äta så mycket godis - att fundera på varför man är så sötsugen? Generellt tycker inte jag att sockerfritt alternativ är det bästa - om man inte har diabetes. Heller äta mindre. långsammamre och verkligen njuta av det man äter.

18:38, 13 October 2015

Ida: Hej! Jag vill gå ner några kilo och har börjat fundera på hur jag ska ändra kosten. Jag tänkte minska/utesluta snabba kolhydrater så som potatis, pasta, ris och satsa mer på grönsaker, bönor, linser. Är detta ett bra sätt? Eller hur ska man tänka med kosten om man vill gå ner i vikt?

Jeanette Steijer, dietist: Hej Ida,

Det viktigaste tycker jag är att ett hitta ett sätt som passar dig. Det är många som tycker att det är lätt att dra ner på kolhydraterna och satsa mer på det du beskriver: grönsaker, bönor och linser. Speciellt bra oftast att dra ner på de snabba kolhydraterna. Prova! Lycka till!

18:40, 13 October 2015

Hanna: Hej, Jag är en 13 årig tjej som är underviktig. Jag har egentligen inte tänkt på kalorier och hur mycket man bör få i sig. Men hur bör man äta? (Jag tränar väldigt mycket och äter därför stora portioner).

Jeanette Steijer, dietist: Hej Hanna,
Ja det kan verkligen vara svårt att gå upp i vikt när man vill det och tränar mycket. Du kan tänka på att du ska få i dig alla tre huvudmål, gärna 2-3 mellanmål. Du kan också tänka på att tillsätta mat som innehåller mycket energi: nötter, frön, lite extra olja/smör på grönsakerna, oliver, avokado, ost och lite fetare mjölkprodukter. Även kolhydrater är viktigt när man tränar mycket t.ex pasta, bröd, musli.
Lycka till!

18:45, 13 October 2015