Mia testade ljusterapi – kan det funka mot höstdepp?

”Hur vet man om man bara är trött eller om det är en depression”

Chatt med läkaren om vinterdepression

Funkar ljusterapi? Kan man lagra D-vitamin? Är det normalt att äta antidepressiva läkemedel varje vinter? Och hur vet man om man bara är trött eller om det verkligen är en depression? Läkaren Anders Hansen svarar på tittarfrågor om höstdepression.

Publicerad 2015-11-05 | Vardagspuls

Vardagspuls: Vad kan man göra för att förebygga höstdepression och finns det något som underlättar i vardagen under de mörka vintermånaderna? Ställ din fråga till läkaren Anders Hansen här. Din fråga kommer att publiceras i chatten så snart den blivit besvarad.

15:14, 5 November 2015

becca: Hur vet man om man bara är trött av mörkret eller om det är en depression? När ska man söka hjälp?

Anders Hansen, läkare: Hej!

Jättebra fråga. Många blir ju trötta på hösten men man räknar med att 3-5 procent av alla får så stora besvär att det är en depression. Man ska ha mått dåligt flera veckor och det ska påverka ens liv. Mitt tips är att du söker till husläkaren så kan han/hon avgöra om man ska ha behandling.

17:57, 5 November 2015

Anne: Hej! Jag tänder massor av ljus och kryper upp i soffan med en bra bok och gott Te. Det får mig att må bra under mörka höstkvällar.

18:06, 5 November 2015

Maria: Jag har valt bort Facebook i mitt liv men vill ändå ge ett tips på vad man kan pyssla med i höstmörkret så därför dyker jag upp här. Jag varvar tung styrketräning på gymmet med att "finpilla" i en målarbok för vuxna som jag fick av min dotter häromveckan. Suverän kombo enligt mig!

18:07, 5 November 2015

Anita: Hej! Vad är det som händer i hjärnan när man får en depression?

Anders Hansen, läkare: Hej!

När det gäller höstdepression så vet man inte det säkert men förmodligen spelar ett hormon som heter Melatonin en viktig roll. Det reglerar vakenhet och sömn och hjärnan producerar mycket melatonin om det är mörkt. Melatonin påverkar också hur vi mår.

För depressioner generellt så tycks tycks ämnen som dopamin, serotonin och noradrenalin i hjärnan vara viktiga. En del tror att nybildningen av hjärnceller är påverkad vid depressioner men det är väldigt mycket vi inte vet.

18:18, 5 November 2015

Nyfiken: Kan höstdepression bero på annat än brist på ljus eller melatonin? Har en vännina som säger att det kan bero på allergi?

Anders Hansen, läkare: Ja, det kan absolut bero på andra faktorer. Det bästa är att söka husläkaren så kan man utesluta att det är något annat.

18:19, 5 November 2015

Ulla-Carin: Jag hade höstdepression för några är sedan. Fick tabletter som jag inte mådde bra av. Började tänka annorlunda. Är mycket ute o reser och utomlands är folk alltid så fascinerade av det nordiska mörkret så jag började se mörkret som något spännande och fascinerande att leva i. Detta har gjort att jag sedan dess (flera år nu) inte känt av någon höstdepp alls.

18:21, 5 November 2015

Cherin: Det är väl inte bara ljus som påverkar måendet - jag tränar ju och är ute och promenerar eller springer lite på kvällar och det blir ju mörkt snabbt. Men skulle det vara bättre att träna i ljuset?

Anders Hansen, läkare: Hej!

Bra poäng, ljuset är ju såklart inte det enda som påverkar hur vi mår och vissa påverkas inte alls av mörkret medan andra får det väldigt jobbigt. Träning är jätteviktigt för måendet, man ska absolut försöka prioritera att träna ute i dagsljus om det går att få till rent praktiskt.

18:21, 5 November 2015

jocke: Hur kan det komma sej att jag alltid blir lugn på hösten när sommarens stress är över. Hösten för mej är fantastisk tid, ro lugn och tid för eftertanke.

18:23, 5 November 2015

Anna: Hur kan husläkaren hjälpa och vad behöver hen veta? vilka undersökningar behövs göras?

Anders Hansen, läkare: Husläkaren brukar ta en rad bldoprover för att se om man hittar något som kan förklara depressionen/tröttheten. Han/hon kommer fråga om mående, sömn, aptit, koncentration och liknande. Depression är en diagnos som sätts utifrån symptom, alltså vilka besvär man har, och inte utifrån en röntgenundersökning eller blodprov.

18:24, 5 November 2015

Nisse: Kan man lagra upp D-vitamin om man till exempel skulle åka på solsemester i en vecka?

Anders Hansen, läkare: Hej!

Det lagras i fettväv men om du äter D-vitamin tillskott och ska åka bort så ta med dig tabletter istälelt för att öka stor dos dagarna innan du åker.

18:25, 5 November 2015

Peter: Hej, har en väninna som alltid måste ta antidepressiva på höst/vinter. Är detta vanligt och går det att klara sig utan med bra kost kanske?

Anders Hansen, läkare: Det är inte ovanligt, vissa människor är enormt känsliga för mörkret. Att behandla depression med kost vågar jag inte svara på, det som däremot har bevisad effekt mot depression är träning. Det är lika effektivt som antidepressiv medicin men det krävs att man tränar tre gånger per vecka, 45 minuter per gång. Det räcker inte med att promenera, man måste springa (eller motsvarande ansträning) och det är naturligtvis svårt att vara så aktiv om man är deprimerad.

18:29, 5 November 2015

Vardagspuls: Din fråga kommer att publiceras i chatten så snart den blivit besvarad.

18:30, 5 November 2015

Ledsen utan krafter: När jag kommer hem vid 17- tiden, så orkar jag bara det nödvändigaste, dvs mat och disk. Sen ör jag då trött och frusen att jag däckar i soffan. Finns det något sätt att bli pigg. Jag vill så gärna orka göra saker på kvällen, baka, läsa, träna, umgås, men drt är svårt. finns det någon hjälp? Jag börjar alltid frysa när jag kommer hem, liksom innifrån, o har kall näsa. kan det vara något annet än depression?

Anders Hansen, läkare: Hej!

Det låter besvärligt. Är det bara så på hösten eller har det varit så en längre tid? Pröva att lägga 30-45 minuter på att promenera utomhus på lunchen varje dag, om det är nedstämdhet till följd av mörkret brukar det hjälpa. Oavsett det så rekommenderar jag dig defintivt att gå till husläkaren så hjälper de dig om det är så besvärligt som du beskriver.

18:36, 5 November 2015

Gunilla: Jag tar ljusbehandling med hjälp av dagslysrör, som ligger uppe på garderoben,nästan varje morgon. Utan det fungerar jag inte alls. Det blev klart bättre när jag fyllde på med D3-vitamin men det räcker inte. Så trist bara att vanliga vårdcentralen inte ville testa min D-nivå, så jag bytte till en privat. då fick jag klart att jag hade lyft D:et tillräckligt. Jag hade då tagit D-vitamin i höga doser i ca tre säsonger. Ljusbehandling har verkligen hjälp mig och jag förstår inte hur det kan sägas att det inte gör det. När jag lärde mig om SAD och noterade hur det var varje gång på hösten när jag blev grå och sen åkte utomlands (sooolen) så tog det ca 4 dygn tills jag hade fyllt på mina nivåer av serotonin. Tyvärr satt det ju inte i hela säsongen men klart bättre. Då började jag bearbeta sjukvården om hjälp. Efter några tappra försök där (ljusskärm på huvudet; ljusrum) så ordnade vi det själva hemma. Varför ska det vara så svårt att få det klart att det faktiskt hjälper med ljusterapi?

18:38, 5 November 2015

kostdoktorn.se: Kost har en enorm påverkan på din psykiska hälsa. Skippa socker och mjöl...

18:39, 5 November 2015

Annette M: Arbetar bara på natten, nu kommer ett halvår då jag inte ser dagsljus, mer än när jag är ledig....Några vitaminer eller andra tillskott du rekommenderar?

Anders Hansen, läkare: Det som har absolut bäst effekt är att du prioriterar att tillgodogöra dig så mycket dagsljus du bara kan. Se till att gå ut på lunchen eller när du kan, se det som en medicin! Vad gäller vitamintillskott så tycker jag bara du ska ta det om du har vitaminbrist, så gå i så fall och ta prover hos din husläkare.

18:39, 5 November 2015

Tobias: Min fråga är inte om höstdepression utan vanlig depression. Om man är behandlad för sin bi-polaritet med Lithionit men ändå får perioder av djup depression, får jag inte behandlas med antidepressiv medicin på grund utav min diagnos? Om det är så, varför?

Anders Hansen, läkare: Ofta är man försiktig med att ge antidepressiva vid bipolaritet, det man lägger till är istället en annan stämningsstabiliserande medicin om en enda medicin (t.ex Litium) inte räcker. Det här är dock något du måste ta med din psykiatriker, det är svårt att svara på generellt.

18:43, 5 November 2015

Gunilla: Måste nog ändå säga att ljuset så här års...inte räcker hur mycket en är ute...:-P Det kommer in genom atmosfären i alldeles för låg vinkel...

18:44, 5 November 2015

Gunilla: Kosten är klart viktig...Även Omega 3 vill jag påstå. Aldrig gluten eller socker heller!

18:44, 5 November 2015

B: Tack Vardagspuls för ännu en fantastisk kväll med er

18:46, 5 November 2015

Vardagspuls: Tack för alla era frågor! Nu stänger vi chatten för ikväll.

18:47, 5 November 2015