nutritionist Petra Lundström Susanne Gunnarsson kost träning Vardagspuls Bild: Vardagspuls

”Att ta bort kolhydrater är osmart”

Experterna hjälper dig med kosten och träningen

Petra Lundström, idrottsnutritionist, och Susanne Gunnarsson, kanotist som under sin karriär brottades med ätstörningar, svarade på tittarnas frågor om mat och träning.

Publicerad 2015-09-08 | Vardagspuls
 

Petra Lundström, idrottsnutritionist, och Susanne Gunnarsson, kanotist, pratar om ätstörningar och vikten av att äta rätt när man tränar. Från Vardagspuls den 8 september.

lotta: jag tränar ett gäng tjejer i handboll, tar gärna tacksamt emot pedagogiska tips på hur vi kan prata om kost med dom utan att det blir tråkigt.

Susanne Gunnarsson, kanotist: Hej Lena jag tycker det är viktigt att förklara vad som händer med kroppen om man inte får i sig mat. Det behöver inte vara så krångligt nötter frukt som mellan mål. Framför allt att få något i maten direkt efter träningen

17:41, 8 September 2015

Jocke: hur ska man få i sina morgontrötta barn tillräckligt med mat på morgonen? då har de ingen aptit.

Petra Lundström, nutritionist: Hej Lena,
Testa och gör en smoothie som består av yoghurt, mjölk/blåbärsdryck/jordgubb etc samt en banan. Det brukar fungera ganska bra.:)

17:42, 8 September 2015

Linnéa: Min son har många fritidsaktiviteter och jag har inte koll på vad han äter innan och efter träningar - hur kan jag hjälpa honom med det?

Susanne Gunnarsson, kanotist: Hej Lena det är viktigt att han får i sig någon frukt eller nötter både innan träning och efter träninge. Sen fråga vad han äter och att får han inte i sig mat innan eller efter träning så tar inte träningen.

17:44, 8 September 2015

Maria: Jag jobbar på en privat förskola och det här läsåret ska vi arbeta med FNs barnkonvention. Vårt mål är att barnen på förskolan ska veta att barnkonventionen finns och varför. Vid läsårets slut ska de veta att barn har rättigheter. Det svåra är att förklara varför det trots detta ser ut som det gör i världen.

18:08, 8 September 2015

Maja: Hej! Jag håller med om att det är viktigt att få i sig ordentligt med kolhydrater vid träning. Men är det verkligen kolhydrater som är svårt att få i sig? I många fall kan jag känna att det är proteiner speciellt idrottande ungdomar har svårt att få i sig.

Susanne Gunnarsson, kanotist: Hej Maja
ja men ofta så äter dom tomma kolhydrater som chips godis m.m det är viktigt att äta pasta eller ris 2 ggr om dagen. Sen är det alltid svårt att få i dom grönsaker men färska grönsaker med dip brukar alltid gå bra. Nötter är det väldigt mycket proteiner i.

18:18, 8 September 2015

Jennelie : Hej! Jag är 18 år och min mens har haft uppehåll i 4 månader nu. Kan detta bero på att jag har tränat 5-6 gånger i veckan med strikt kost? Tacksam för svar!

Susanne Gunnarsson, kanotist: Hej Jennelie
Jag tycker att du ska gå till mödravårdcentralen och kolla upp det. Om du har gott ner snabbt i vikt så kan det bero på det.

18:19, 8 September 2015

Linnea: Jag är 17 år gammal och bedriver elitsatsning inom medeldistanslöpning, där med tränar jag 5-8 pass i veckan. Har inte fått mens och äter inte mycket kolhydrater... Känns som att jag inte "förtjänar" det trots att jag tränar mycket. Träningen har dessutom börjat gå sämre och sämre nu (har kollat blodvärden och salter och liknande vilket låg på bra nivåer) Funderar på om det kan vara kosten som är problemet... Har ni några tips hur jag ska tänka angående kosten och hur jag ska bättra mig?

Susanne Gunnarsson, kanotist: Hej Linnea

Det är viktigt att du äter ofta minst 5 ggr om dagen kolhydraterna är jätte viktigt och du tränar så mycket och får inte kroppen bensin då ger inte träningen.

18:21, 8 September 2015

Åsa: Hej, har två söner 17,14 år som tränar fotboll på elitnivå flera gånger i veckan. De åker direkt från skolan till träningen. Vad kan de äta före och efter träning för att maximera och som är lätt att ha i väskan hela dagen? Tack! Mvh Åsa

Susanne Gunnarsson, kanotist: Drick youghurt nötter frukt russin. Alltid lätt att ha med sig frukt.

18:22, 8 September 2015

Mia: Hej! Vi har en trettonårig kille mitt i värsta puberteten. Han tränar simning fem dagar i veckan. Han har svårt för att äta nånting efter träningen vilket jag anser viktigt. Har ni nåt bra tips som kanske kan funka?

Susanne Gunnarsson, kanotist: Hej

Prova med kolhydratspulver med lite protein i bäst är nötter eller frukt direkt efter. Men har han svårt så är det bra med pulver. Lycka till.

18:24, 8 September 2015

Jennelie: Hej! Jag är 18 år och min mens har haft uppehåll i 4 månader, kan detta bero på att jag tränar ganska hårt? Egentligen har jag ingen jättestrikt kost men självklart tänker jag på vad jag äter... Jag är 179 cm lång och väger 58 kg. Har du några tips? Tacksam för svar! Kram

Susanne Gunnarsson, kanotist: Tycker att du ska gå till läkare och kolla det. Det är viktigt att äta 5 ggr om dagen och mycket kolhydrater

18:27, 8 September 2015

Åsa: Hej, har två söner 17,14 år som tränar fotboll på elitnivå många gånger i veckan, svårt med mellanmål att ta med som kan ligga i väskan en hel dag då de åker direkt till träning efter skolan. Vad kan de äta före och efter för att maximera?

Susanne Gunnarsson, kanotist: Frukt och nötter är super bra innan och efter träningen. Om det går även en smörgås med pålägg

18:28, 8 September 2015

Överviktig...: Hej. Jag är rejält överviktig och har kommit till insikt. Måste gå ner i vikt Jag har aldrig tränat, gått på gym eller så. Jag rör mig mycket dagligen. Antingen promenerar eller cyklar men det räcker inte. Hur går jag till väga.?

Petra Lundström, idrottsnutritionist: Hej Maria,

Jättesvårt att svara på din fråga om när jag inte vet vad du äter. För det första är det bättre att tänka att du behöver öka i muskelmassa dels för att man känner sig bättre och för att det är bra för hälsan att ha en bra fördelning mellan muskler och fett. Muskler ökar energiförbrukningen och det hjälper dig att minska i fett. Ät regelbundna måltider och istället för att minska på portionerna minska på energitätheten. Du behöver kolhydrater, fett och protein så uteslut inte livsmedel eller hoppa över måltider. Tar du bort kolhydraterna kommer du att få för lite energi och du orkar inte träna med kvalitet och istället för att bygga muskler bryter kroppen ned musklerna så din träning ger ingen effekt. Minska på fett i maten och öka på mängden grönsaker i maten. Glöm inte ett att du behöver ett mindre mellanmål innan träning om det får lång till mellan ex lunch och middag. Äter du regelbundet och äter dig mätt kommer du inte att vilja ha sötsaker somo ersättning för mat. Äter du "för" lite drar kroppen ned på energiförbrukningen och du gör dig själv en björntjänst. Blanda styrketräning med uthållighetsträning. Det tar tid så vad du än gör INGEN snabb viktminskning det är det bästa sättet att öka i fett. Det tar lång tid och försök hitta ngn som kan hjälpa dig att lägga upp ett bra kostschema.
Lycka till
Petra

18:28, 8 September 2015

Ann: Den bästa motion får jag på strandpromenaden vid havet i Helsingborg snart dax att åka dit. En liten minisemester hos min son.

18:29, 8 September 2015

Marie: Vad är bra att äta till frukost som både är nyttigt och mättande till en träningstokig dotter?

Susanne Gunnarsson, kanotist: Jag tycker havregrynsgröt med lite torkad frukt i (då blir det godare) sen en smörgås. Har hon problem med gröt då går det bra med yougurt med nötter och myssli

18:32, 8 September 2015

Niklas: Hej petra, Vad är bra kosttilskott att äta om man joggar ca 2 kilometer varje dag.

Petra Lundström, idrottsnutritionist: Hej Niklas,

Du behöver inga kosttillskott alls. Grunden är alltid en bra och varierad kost som består av kolhydater fett och protein. Äter du tillräckligt får du allt du behöver. Det finns INGEN studie som visar att kosttillskott höjer prestationen om du inte har brist av ngt. Ergogena tillskott (kreatin, beta-alanin, koffein, bikarbonat och nitrat) har visat sig ha postiva effekter i vissa lägen och för viss idrott. Men det ska man inte ta på egen hand och det är inget du ska börja med. De ergogena tillskotten är glasyren på kakan inte grunden.
Lycka till med träning och bra kost:)

18:32, 8 September 2015

Camilla: Bör elitidrottare äta proteinpulver? Hur ofta isf?

Susanne Gunnarsson, kanotist: Tycker inte det om dom äter rikligt med nötter och kött och grönsaker.

18:33, 8 September 2015

Jennelie : Hej! Jag är 18 år och min mens har haft uppehåll i 4 månader nu. Kan detta bero på att jag har tränat 5-6 gånger i veckan med strikt kost? Tacksam för svar!

Petra Lundström, idrottsnutritionist: Hej! Din fråga försvann och jag tror att det blir rätt. Du har inte haft mens på 4 månader och tränar 5-6 dagar i veckan? Du tränar inte för mycket men du äter för lite energi i förhållande till vad du gör av med. Du behöver äta mer framför allt av kolhydrater för att täcka det du gör av med. Att inte få sin mens innebär att du riskerar ett skört skelett, och en mängd andra problem som att din hjärna fungerar sämre. Dessutom kommer du inte att kunna träna med kvalitet och inte bygga upp muskler, skelett etc.
MVH
Petra

18:37, 8 September 2015

Jessie: Hej! Jag vill gå ner i vikt så jag har börjat med powerwalks på 2 timmar, äter i stort sett nutrilett, smoothie och kyckling o broccoli bara, finns de nå annat än kyckling som är nyttigt och smalt kött? Lågkalrimat?

Petra Lundström, idrottsnutritionist: Hej Jessie, Du behöver äta mer varierat och att äta så lite som du gör innebär att du ökar i fett och tappar i muskelmassa. Du får ingen effekt av din träning. Börja att ät mer varierat av mat, styrkträna och konditionsträna. Försök att hitta ngn som kan göra en kostplan och ett bra träningschema och kasta alla ersättningsprodukter för mat
MVH
Petra

18:39, 8 September 2015

Sventor: Min pappa har gått ner i kilo de senaste månaderna. För mig har det varit tvärtom, men vi båda har haft ungefär samma kost. Det enda vi har ändrat på är att äta en näve extra nötter per dag, och druckit av Proviva och andra juicer de senaste fyra månaderna, och minskat på kolhydratrik mat på kvällen, såsom potatis, bröd, och ris, och endast tagit soppa istället. Min pappa är 70 och jag är 27 år. Finns det någon förklaring? Varför går vi åt olika håll, och har du några rekommendationer vad gäller kosten med tanke på vad jag angett?

Petra Lundström, idrottsnutritionist: Hej Sventor, Att ta bort kolhydrater är osmart för du får i dig för lite energi. Du bryter ned muskelmassa samt mag-tarmkanal och du sparar på ditt kroppsfett. Börja ät mat med regelbundetn frukost lunch och middag. Minska på energitätheten på måltiderna och ät dig mätt. Nötter är inget bra alternativ att äta mycket av om du vill gå ned i vikt. Det innehåller mycket fett och inte blir du mätt av det. Din pappa har förmodligen tappat muskelmassa. Du måste minska på mängden energi men inte för mycket för du drar ned på kroppens energiförbrukning.
Lycka till

18:43, 8 September 2015