Energidryck, läskburkar Bild: Mostphotos

Då kan energidrycken bli farlig

Skadligt om du dricker för mycket

De senaste veckorna har debatten om energidrycker blossat upp igen efter att en 17-årig flicka hamnade på akuten efter att ha druckit det. Är energidrycker farliga? Vardagspuls reder ut!

Publicerad 2017-09-04 | Vardagspuls

Dricker du mycket energidryck? Kanske gör du det när du är trött, istället för att ta ytterligare en kaffe. Eller du kanske använder det för att ladda om efter träning eller som drinkingrediens? Energidrycken i sig är inte farlig, men den kan bli det om du överkonsumerar på grund av sitt höga koffeininnehåll.

Lika mycket koffein som i en kaffekopp

Vad är då skillnaden på energidryck och vanlig läsk? En energidryck innehåller ofta ämnen som koffein eller taurin, och ibland båda. Det är framför allt en överdosering av koffein som kan ge bieffekter så som oro, yrsel, hjärtklappning och huvudvärk. Hur mycket koffein som är för mycket för just dig är svårt att säga, det varierar från person till person. I en burk energidryck finns ungefär lika mycket koffein som i 1,5 dl, ungefär en kopp, vanligt bryggkaffe. 

Lakrits – farligt eller hälsosamt? 

Högre halter i vissa drycker

Det finns också energidrycker på marknaden med mycket högre koffeinhalter. Då kan halterna i en burk motsvara så mycket som tre koppar vanligt kaffe. De här dryckerna bör man se upp med då man väldigt snabbt får i sig stora mängder koffein. Framför allt ska barn, ungdomar och gravida vara uppmärksamma på detta. Barn och unga är också ofta ovana vid koffein och kan därför uppleva många av koffeinets negativa effekter.

Åldersgräns på många ställen

De flesta affärer har i dag en åldersgräns på 15 år när det kommer till energidrycker. I helgen uppmärksammades Ica Dockstas inlägg på Facebook. Affären har valt att höja åldersgränsen på energidrycker till 18 år. I filmen uppmuntrar de istället trötta och hängiga ungdomar att äta en frukt. Vi på Vardagspuls håller med och tycker att det även gäller trötta vuxna, frukt behöver du inte oroa dig för att överdosera! 

Livsmedelsverkets råd

  • Använd inte energidrycker för att släcka törsten eller som vätskeersättning när du tränar eller anstränger dig fysiskt på annat sätt.
  • Kombinera inte energidryck med alkohol, eftersom det kan göra att man blir mindre medveten om hur berusad man är.
  • Tänk på att drycker med mycket hög koffeinhalt innebär risk för överdosering av koffein, vilket kan ge lätt eller medelsvår koffeinförgiftning.
  • Barn och ungdomar väger oftast mindre än vuxna och inte är vana vid att få i sig koffein. Det gör att unga lättare får negativa effekter av koffein än vuxna.
  • Gravida bör inte få i sig mer än högst 300 milligram koffein per dag, cirka tre koppar svenskt bryggkaffe eller maximalt sex koppar svart te. En kopp är ungefär 2 dl.

Källa: Livsmedelsverket, P4 Gävleborg