Mage med händer som formar ett hjärta Bild: Mostphotos

Dags att nollställa magen – så här gör du

Dietisten Sofia Antonsson förklarar hur du kan återställa magen efter semesterns frossande.

Publicerad 2016-12-30 | Senast ändrad 2017-08-21 | Sofia Antonsson

Har det blivit lite för mycket av det goda under semestern? Dietisten Sofia Antonsson visar vägen tillbaka till en välmående mage.

Andas på rätt sätt – för en bättre matsmältning

Känner du dig uppblåst? 

Även om det är fantastiskt härligt att äta god mat kan det sätta sina spår i magen. Kanske har du ont i magen, känner dig uppblåst eller så har den där halsbrännan återuppstått. Då finns det några bra knep att ta till för att lugna systemet igen och få det att komma på rätt spår.

Så nollställer du magen

  1. Ordning och reda. Under semestern har det kanske blivit fett, socker och alkohol i en enda blandning. Nu behöver magen lite ordning och reda. Dra ner på lök, vitlök, sädesslag, kaffe och alkohol. Alla är de stora bovar till magbesvär.
  2. Undvik blandningar. Magen gillar inte lite av allt. Ät måltider med färre livsmedel en period. Det kan till exempel vara torsk, ris och grönsaker.
  3. Ät små portioner. Det är lätt att bufféportionerna blir svåra att hantera och risken är stor att äta för mycket. Dra ner rejält på portionerna, ät långsamt och känn efter när du känner dig behagligt mätt.
  4. Rör på dig! Tarmsystemet behöver masseras för att fungera optimalt. Är gymmet en alltför avlägsen tanke fungerar promenader lika bra.
  5. Drick ordenligt – med vatten. Rosé, öl, kaffe och läsk är alla drycker som är vätskedrivande. Vanligt vatten från och med nu alltså.

Tänk på att magen behöver lugn och ro, inte bara när du äter, utan även i vardagen. Att lära sig hantera vardagens stress är ett effektivt och viktigt redskap när det gäller att hålla magen balans.