Mage med händer som formar ett hjärta Bild: Mostphotos

Dags att nollställa magen – så här gör du

Vardagspuls dietist Sofia Antonsson förklarar hur du kan återställa magen efter påskhelgens frossande.

Publicerad 2016-12-30 | Senast ändrad 2017-04-11 | Sofia Antonsson

Har det blivit lite för mycket av det goda under påskhelgen? Och snart är sommaren här och då är det återigen dags för härliga grillkvällar och ett extra glas vin på semestern.

Andas på rätt sätt – för en bättre matsmältning

Känner du dig uppblåst? 

Även om det är fantastiskt härligt att äta god mat kan det sätta sina spår i magen. Kanske har du ont i magen, känner dig uppblåst eller så har den där halsbrännan återuppstått. Då finns det några bra knep att ta till för att lugna systemet igen och få det att komma på rätt spår.

Så nollställer du magen

  1. Ordning och reda. Under påskhelgen har det kanske blivit fett, socker och alkohol i en enda blandning. Nu behöver magen lite ordning och reda. Dra ner på lök, vitlök, sädesslag, kaffe och alkohol. Alla är de stora bovar till magbesvär.
  2. Undvik blandningar. Magen gillar inte lite av allt. Ät måltider med färre livsmedel en period. Det kan till exempel vara torsk, ris och grönsaker.
  3. Ät små portioner. Det är lätt att bufféportionerna blir svåra att hantera och risken är stor att äta för mycket. Dra ner rejält på portionerna, ät långsamt och känn efter när du känner dig behagligt mätt.
  4. Rör på dig! Tarmsystemet behöver masseras för att fungera optimalt. Är gymmet en alltför avlägsen tanke fungerar promenader lika bra.
  5. Drick ordenligt – med vatten. Påskmust, öl, kaffe och glögg är alla drycker som är vätskedrivande. Vanligt vatten från och med nu alltså.

Tänk på att magen behöver lugn och ro, inte bara när du äter, utan även i vardagen. Att lära sig hantera vardagens stress är ett effektivt och viktigt redskap när det gäller att hålla magen balans.  

Vill du läsa mer om maghälsa? Prenumerera på vårt nyhetsbrev så får du alltid Sofia Antonssons senaste tips och råd!