Sofia Antonsson: 5 bästa kommentarerna till de som inte förstår din IBS Bild: Johnér

Dags att nollställa magen – så här gör du

Vardagspuls dietist Sofia Antonsson förklarar hur du kan återställa magen efter jul- och nyårshelgernas frossande.

Publicerad 2016-12-30 | Senast ändrad 2017-01-16 | Sofia Antonsson

Blev det lite för mycket av det goda under julhelgen? Och snart är det dags för nyårsafton som säkert också kantas av en massa god mat och dryck.

Även om det är fantastiskt härligt att äta god mat kan det sätta sina spår i magen. Kanske har du ont i magen, känner dig uppblåst eller så har den där halsbrännan återuppstått. Då finns det några bra knep att ta till för att lugna systemet igen och få det att komma på rätt spår.

  • Rätt sorts mat – fett, socker, alkohol i en enda blandning. Nu behöver magen lite ordning och reda. Dra ner på lök, vitlök, sädesslag, kaffe och alkohol. Alla är de stora bovar till magbesvär.
  • Undvik blandningar – lite av allt gillar inte magen. Ät måltider med färre livsmedel en period. Det kan vara t ex torsk, ris och grönsaker.
  • Ät små portioner – bufféportionerna är svåra att hantera och risken är stor att äta för mycket. Dra ner rejält på portionerna, ät långsamt och känn efter när du känner dig behagligt mätt.
  • Rörelse – tarmsystemet behöver masseras för att fungera optimalt. Är gymmet en alltför avlägsen tanke fungerar promenader lika bra.
  • Vätska – julmust, öl, kaffe och glögg är alla drycker som är vätskedrivande. Vanligt vatten från och med nu alltså.

Tänk på att magen behöver lugn och ro, inte bara när du äter, utan även i vardagen. Att lära sig hantera vardagens stress är ett effektivt och viktigt redskap när det gäller att hålla magen balans.